Prosvetni glasnik

726

ПРОСВЕТНИ ГЛАСПИК

спореду часова према јачини заморавања одредидо место, као што је то већ учињено у бЈезвеп-еком расаореду часова. 0 заморавању разним наставним предметима даје обавештења искуство а у многим приликама и мсрење умора тако, да са тога гледишта и треба да се удешава њихов ред по разнпм часовима предавања. Код иредавања искључиво ире иодне требало би за већи одмор на место 15 минута претпоставити 20 минута, како би ученици што свежији били за последње часове, јер продужавањем тога одмора за 5 минута богато се накнађује одузето време од трајања наставе већом пажљивошћу и живљим учешћем у нредавању. Корист коју даје слободно носле подне код предавања искључиво пре подне не може се у оној мери истаћи у којој она то заслужује, јер се на тај начин сва напрезања од пре подне отклањају а равнотежа између тела н духа понраћа. Што се тиче сувтиних домаКих радова одустало се од утврђивања одређеног времена за њих саме и одредило се само у опште укуино осам школских и радних часова дневно или 48 часова недељно, време, које за умни рад код начина живота махом нроведеног у седењу треба сматрати као максимум.

С обзиром на постојећи основ, на коме почнва данашње стање наставе, дошло се до ових закључака: 1. Сувише рани иочетак школске наставе на хуманистичким и реалистичким гимназијама треба избегавати, како би се доцније преоптерећење и прекомерно напрезање отклонило. Примати треба само ученике осле напуњене 7. године. 2. Приватне часовс на штету похађања школе, а нарочито ирекомерно бављење музиком у толико не треба допустити, што се њима и сувише утиче на нервни систем и тако развија ослабелост нерава. Задатак је родитељске куће, да допусти изучавање мнзике само онда, кад је дар за њу несумњиво утврђен. Тада је музика васпитпо средство духа и осећања; она се онда и учи с вољом. 3. Регулисањем домаћег реда постизава се, да се домаЛи радови ученика сврше на. миру и да се не продужују до у ноћ, како се тиме не би спавање прекраћивало и како би се телесна и душевна свежина услед тога опет задобивала. 4. Дневни и недељни рад долази ближе у разматрање тек у виптим разредима гимназије. Тешко је у том погледу утврдити одређено време, јер је рад једном ученику лак а другом тежак. Ако се узме да време за наставу износи најмање пет часова, онда би три часа за домаће радове дали скупа радни дан од осам часова, и онда би га само