Prosvetni glasnik

727

због одмора између аих младићски мозак могао савлађивати и спавањем о^ осам до девет часова намирити. II код спавања трајање његово треба да се одређује нрема личној иотреби. 5. Одмори за време наставе су од највеће важности и њих треба одређивати. са већ толико пута помињатих разлога, на раннје означени начин. 6. При уређишњу расиореда часова за нредавања, ред часова треба одређивати према заморности предмета тако, да они који највише умарају дођу у прве јутарње часове. 0 заморности решавају искуство и тешкоћа предавања предмета, моменти, који у много прилика могу наћи нотпоре у СтггеззЈшск- овнм мерењима умора, ако се у исто време води рачун и о личности испитиваних и о другим споредпим окодностима, који су прн томе од утидаја. На тим основима израђен је СгГеззеп-ски расиоред часова и с тога на њега треба обратиги велику пажњу.*) Ту треба под захтеваним страним језицима за иосде подне подразумевати ,Францускп", који у погледу умора стојп на истом стунњу као и „немачки". 7. Савремено нитање, да ли иредавање предмета (природне науке, историју, географију итд.) у тако тваним „споредним струкама" треба проширитп на рачун старнх језика, ваља свакако подвргнути тачној оцени школских власти, и ако би она испала у корист првих, одговорило би се не само жељн многпх но н једној модерној иотреби. 8. Сви школски радови отпадају недељом. 9. Препуњавање разреда треба пзбегавати кодико је год могућпо. За ниаге разреде доста је 40—50, за средње 30—35 а за више 20—25 ученика. 10. Искључна настава аре иодне прпзната је по свима већим варо т шима, нарочито ако се обрати пажња на веће одморе. 11. Исиит зрелости, који треба да буде контрода над довољном мером образовања, сиреме и познавања, ваља тако изводити, да се њиме живот и рад у целој школи буди и иокреће, те да се на тај начин не изазива сувишно напрезање и не врши никакав штетни утицај. Тога ради треба циљ захтевима свести на мању меру и нодесно завести систем изједначења рада. Ако се пз писмепих радова добије оцена „довољно", треба одустати од усменог закључног испита. 12. Прекомерно означавање гласоудара код радова с диктирањем и иисменог ирево-ђсња треба избегавати. Нарочито огледне радове (ТгоЂе-

*) Оп се не разликује много од ирускџх расиореда часова за више школе, иидатих 31. марта 1882. са одредбама о извођењу и објашњењпма из 1891. Они су намељенп наставнидпма и могу се отуда добиватл; у разматрање впхово овде се не можемо ближе упуштати, јер их је довољно само прегледати, па да се увпди разлика између њих.