Prosvetni glasnik

738

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

њама (обично у множењу и дељеву) потпуно неспремни и неспособни за успех у старијем разреду; 5) један се вид рачунања често заборави док се учи други (нпр. множење и дељење из I р. док се учи сабираље и одузимање у II разреду); и тако даље. Добре стране ирвог начипа у свему горе побројаном ове су: 1) Њиме се долази до највећих и најтежих количина тек на крају године и то потпуно постулно; 2) сви видови рачунааа изучавају се подједнако; 3) деца која буду неко време нзостајала од школе надокнађавају сразмерно лако п брзо оно што су иропустила; 4) кад буде школа распуштена пре свршетка године деда су много способнија за даљи напредак у старијем разреду (ннр. ако су у II р. била изучила рачување до 50 у сва четири јвида, но кад би била изучила до 100 само сабирање и одузимање); -5) свн се видови рачунања ненрестано понављају због чега не могу деда да забораве један вид рачунања док уче други, и због чега су у врло великој добнти учениди који теже схватају наставу и онп који због живахног темпарамента брзо заборављају оно зпто су научили; и тако даље. Али би и првп начин имао својих мана, кад би се учитељ строго држао нравила да увек додаје само по једну јединицу нову, па њу, заједно са свим бројевима до ње, да обрађује у сва четирн вида. Тада би се рачунање до 100 изучавало у 100 група, какав смисао и има прави Грубеов начин. Оваквим би се начином губило врло много у времену а за децу би било врло мало новога, те би им се досадило непрестано понављање познатога. Много је боље кад се ма.теријал распореди тако, да се у почетку прелази све јединица по јединида, а по том све група бројева по група, где долазе све веће групе бројева што се више одмиче у учењу. ЈКад се нрва десетица (1—10) изучи добро, све јединида по јединица, па кад се у другој десетици обратп довољно пажње на прелазе у рачунању из једне десетнце у другу (рачунање до 11, 12 и 14), онда остало рачунање до 20 иде врло лако, те се може већ од 13 или 14 ночети прелазнти групе од два и три броја. Кад се ио том још добро утврди прелаз пзмеђу друге и треће десетице (рачунање до 21, 22,....), онда се могу узимати и веће групе бројева у обраду. А кад се још утврди прелаз и између треће и четврте десетпце (рачунање до 31, и 32,....), онда ће све остало рачунање до 100 бити, тако рећи, играчка, те се могу најзад узимати у обраду и групе од по пеколнко десетица. Можда ће бити најзгодније удесити поступност у изучавању рачунања од 1 до 100, односно до 1000, по овом обрасцу који ће се ниже