Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

745

свим бројним односима деда не извеџбају подједнако, због чега, после, буде успех наместичав. То обично буде узрок те настава из рачунања, н ако у овом случају из ночетка иде често прилично глатко и брзо, наскоро постане деди тешка и заморна, јер у многим радњама рамљу; рачунање им буде са много погрешака и с честим запирањем, да се не може даље маћи, те најзад испадне општи напредак сумњпв и непоуздан. Умно развијање дечје буде у овом случају неправилније, несамосталније, јер је сваки час нотребна учитељева помоћ, и уопште слабије. Но овде се мора учинити једна важна напомена, нарочито младнм учитељима, која стоји у тесној вези с овим што је изложено о поступности у поЈединостнма. Многи, баш они најенергичнијп, учитељи, трудећи се овако да им настава буде без празнина, већ да обраде све рачунске могућности, западну често у безбројне ситнице, у чем изгубе врло много времена, више но што се до краја године може накнадити темиљитошћу успеха. Услед тога баш буду они нри крају године принуђени да хитају да би свршили програм, те им тада рачунска настава добије и преко њине воље многе, често врло опасне, празнине. Да тога не би било препоручује се, да учитељ још од почетка школске године марљиво одбира оно што је неонходно од онога што би било корпсно кад би уопште било више времена на расположењу, па на горњи начин да обрађује само оно што је неопходно потребно, а остало или да обрађује краће, или да га само додирне, или да га сасвим изостави. Но ово је одабирање веома мучан посао, и оно мора бити у свакој прилици друкчије, у једној школи друкчије но у другој, па и у истој школи и истом разреду с једном децом једне године друкчије но с другом друге године', а и исте године друкчије у почетку и средини године но на крају. С тога се препоручује младим учптељима, да за неколико првих година своје учитељске практике марљиво воде забелешке о начину извођења ове поступности у појединостима и постигнутом успеху, белеасећи свуда датуме докле се кад прешло, те да би се могао овај мучан посао у другој школској години боље распоредити и удесити но у минулој. 4. Еолико се треба задржати на једној бројној групи и кад треба прелазити на нову — јесте питање које је у вези с питањем о поступности у рачунској настави уопште, како што се тиче распореда целокупног рачунског градива тако и што се тиче рада у појединостима. Еад ће се рад у појединостима у једној рачунској групи моћи сматрати као довољан, зависи од многих прилика, али као опште правнло може се поставитн ово: па нову бројну груиу не сме се ирелазити просветни мдсник, 1900., 2. 49