Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

747

чулности, конкретности, која им мора бити основица, овим се очигледним рачунаљем убрза мождано дозревање и за оне врсте апстракција које су потребне за рачунаае, те дете отпочне доцније добро рачунати, и често достигне своје добре другове до краја пгкодске године, а. у старијим разредима по том постане врло добар, па, по некад, и одличан ученик. Јер баш онај ученик, чији се мозак развија нешто спорије, буде често врло темељит у успеху и ако је нешто спорији на схватању. А темељитост у рачунању обично више вреди од хитре а непостојане оштроумности. За овакву децу, слабију у рачунању а којој притиче у помоћ учитељ ванредном наставом, права је благодат овакав начин поступног прелажења рачунског градива какав је овде издожен, у другом одељку ове многограФије, где се све рачунске радње понављају у свим бројним групама. Не може се пропустити а да се на завршетку овога расправљања не сврати пажња на то, како навлаче на се неопростљив грех они учитељи. који по некад занемарују сдабију децу у рачунању, особито у млађим разредима, а нарочито у I разреду. Ако таква деца неким случајем пређу у старији разред обично никад не надокнаде изгубљено, те посде целога живота не буду ваљани рачуначи. Ал.и она обично остају да понове разред, а тиме изгубе самопоуздање и вољу за рад, постају непажљива и тупоглава и обично нропадну, док би, често са врло мало пбмоћи, такви ђаци мог.ш до краја школовања у Народној школн иостати врло добри па и одлични ученици.

ИЗ МЕТОДИКЕ ООНОВНЕ НАОТАВЕ Од д-ра В. Бакића

1. Оцењивање појединих предавања Да ли је неко иредавање у основној школи аравилно, то се оцењује по овим гледиштима: 1) По одређености и оправданости смера предавања, који се ученицима унапред саопшти, и то у оном облику, како га могу разумети, т. ј. учитељ им каже, шта ће онога часа радити: шта ће посматрати, или читати, или писати, или цртати, или израчунавати, о чем ће им причати, о чем ће се с њима разговарати и т. д. Тај смер имају они непрестано пред очима, те га дакле постизавају свееним начином, а то је важно и за развијање воље. 2) По правилности расиореда и по одређеној брзини тока предавања, према начелима поступности и концентрације, свако се предавање 49*