Prosvetni glasnik

748

заокругљује тако, да се можо схватити само за себе, а п да се може везивати с другима предавањима у мање наставне јединице и у веће целине. Ради лакшега схватана и памћења, наставна се грађа делп на мање или веће одсеке, који се ионављају појединце и у свези. Томе служе још: наслон на искуство и на раније знање ученика, иоређење , логично везивање и уврш&вање новога знања, и иримена тако стеченога знања. 3) По правилној употреби метода и облика предавања, која се огледа поглавито у том, да ли је у ученика пробуђено јаче интересовапе за предмет, и да ли им је дато довољно прилике за саморадњу. 4) Но згодној употреби наставних средстава за разумевање и за памћење, за умење и за подстрекавање ученика на рад. Нарочпто је потребно, да се очигледна средства унапред спреме и у згодно време добро употребе. Још је врло важно, да се пази на јасан и правилан говор. 5) По добром тпколском иоретку, који се за време предавања одржава ноглавито занимљивоги&у самога предавања, честим ироиитивањем и оиомињањем. 6) По поузданом усиеху, који ученици постигну тога часа. Овоме помаже прегледна, систематска реиетиција при крају предавања. А да ли је успех трајан, то се може оценити после рада од више недеља или месеца, па и после впше годпна. 7) Но довољној вештини наставниковој, која се оцењује према свима напред поменутим гледиштима, ји још према томе: а) да ли је његово држање и кретање природно и слободно; б) да ли су његови манири и навике подесни за васпитни рад; в) да ли он предаје и одржава поредак одмереним тактом, без забуне и без прекидања, без плашње и без љутње; г) да ли у свом говору и раду пма довољно живости, којом побуђује јачи интерес у ученика; д) да ли воли ученике и школске послове, и да лп је одан учитељскоме позиву; ђ) да ли свесно и правилно иримењује педагошка начела и дидактична правила. Према свему томе може се, напослетку, ценити сиособност појединих лица за учитељску службу. Кад се наставник, или учитељски кандидат сирема ииспено за поједина предавања, онда се мора придржавати напред поменутих гледишта. Ово важи и за заједничко критиковање предавања, која учитељски приправници држе под надзором проФесора школскога рада и учитеља вежбаонице учитељске школе. 2) Ходегетички и дисциплински поступак Ноступак при развијању осе&ања и воље у ученика основне школе налик је на родитељски пачин васпитавања, нарочито у почетку, при прелазу деце од слободнога домаћега живота на ограничени школски ред и на тачно одређени и добро уређени школски рад, с мање или више напрезања, труда и муке.