Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

443

Сличпог увереаа био је и Поте. И он истицаше блиски однос између естетичких побуда и друштвених наклоности. 26 ) Гдавна ФункцијаЛепога у томе се и састоји да овим накдоностима даје достојанство.") Осећаае Лепога је бл.аг и весео душевни покрет. 28 ) Ал.и душевне покрете ваља разликовати на такве који су скопчани са захтевањем, а то су страсти, и на друге код којих нема захтевања — незаинтересовано уживање.' 29 ) Највише нравило укуса, а то је опасност естетичког уживања, лежи у заједничкој природи човечјег рода. Л.епим зову се опи утисци при којима сваки човек оно осећа што и сви други људи; управо све што је опште човечанско, Л.епо је. 30 ) Овом опитношћу објашњава се да се народима који су мржњом, или из другог узроКа, један од другога одвојени ипак једне и исте уметничке творевине допадају. 31 ) Од немачких ФИлосо ®а Хербарту је, као и естетичарима других праваца, 32 ) нретходио Кант. По њему је Л.епо оно што својом самом Формом т. ј. целисходношћу без представе о циљу, буди у нама незаинтересовано уживање. 33 ) Лепо разликује он од сличних појмова, а нарочито од ГГријатнога и Доброга. Пријатно се допада чулима, али та донадљивост није општа; Добро има општу вредпост, али се не може допасти без појма: међу тим Лепо се допада и без појма и опет је та допадљивост општа и неопходна. 34 ) Даља је разлика у томе што код пријатнога имамо да задовољимо чулну жудњу; уживање у Доброме мотив је за вољу; а једино је Лепо које се допада без икаква интереса. 35 ) Као пример таквога допадања наводи Кант посматрање звезданог неба; оно нам се допада а не тежимо да га присвојимо. Лепо означава Кант као симбол Доброга; јер ону сагласност између ума и чулности, коју морални закон захтева, показује Лепо остварену. 36 ) Лепо чини да моралне идеје можемо схватити чулима; естетички идеал израз је моралнога. Кант тврди изрично „да је права пропедевтика за стварање укуса развијање моралних идеја и неговање моралног осећања." 3 ') Остаје нам још да се упознамо са назорима о Лепоме Хербарта и његове школе. Напоменули смо већ да Хербарт Добро сматра за особен

26 ) V. Шегп, Ђ-г К. Н., наведени спис, стр. 145. и ) опет тамо, стр. 211. 28 Ј опет тамо, стр. 204. 29 ) опет тамо, стр. 206. 30 ) опет тамо, стр. 210. 31 ) онет тамо, стр. 211. 32 ) V. Наг1тапп, ЕЛ., АевЉе4Јк, I, 1886., стр. 23. 33 ) Та1сТсепЂегд, наведени спис, стр. 329. м ) опет тамо, стр. 328. 35 ) опет тамо, стр. 327. 36 ) опет тамо, стр. 333. 3 ') V. НагШапп, наведени спис, стр. 14.