Prosvetni glasnik

568

ПРОСВЕТНИ Г.1АСНИК

е ) Рачунице г. Поповићеве удешене су за све основне школе у Србији; у њима нема нарочитих задатака за градску и сеоску, нити за мушку и женску децу. Ово је довољно само наиоменути. За осуду је, међугим, што задаци у г. Поповићевим Рачуницама нису колико треба удешавани ни за оиште прилике у Србији; у њима се често говори о свили и кадифи, о замашним зарадама, о скуним кућним закупима, о школама са великим бројем учепика итд. Да није сам г. Поповић у предговору ка усменом делу своје Рачунаце изјавио да се „највећи део задатака и примера... имају сматрати као самосталан производ његова рада, за који је он и одговоран", могли бисмо за овако неподесан избор рачунских задатака за сриске школе кривиги туђинце: Бертелта, Петермана, Јекела и Тому и друге, по којима је г. Поповић радио своје Рачунвце; овако нам остаје да тумачимо да је г. Поповић са великом пажњом бирао и сређивао задатке са чисто рачунске стране, али да је стварпе задатке мање ценио и с тога их склапао на брзу руку. III. Као што се види из свега до сад изложенога, г. Поповићеве Рачунице не могу више важити као сталан рачунски уџбеник ако се не би бигно измениле. Али како су наше основне школе већином неподељене, те без икаквих рачунских уџбепика не можемо бити, а бољих Рачуница од г. Поповићевих за сад немамо, мишљења сам: 1. Да г. Поповићеве Рачунице треба са најнотребнијим изменама прештампати у онолико примерака, колико је потребпо за три школске године, и 2. Да за то време треба стечајем доћи до бољих уџбеника за рачунску наставу у основној школи. Далеко би ме одвело, а држим да није безусловно ни потребно, да Савету изнесем шта би све при прештампавању г. Поповићевих Рачуница у њима ваљало мењати. Учинићу само најпотребније напомене о појединим, нарочито стварним, задацнма, и то оним редом којим сам их при прегледању бележио; на сличне случајеве указиваћу римским (за вежбања) и арапским цифрама (за задатке). Пошто ће се, према рапијој саветској одлуци, од сад прештамиавати само уџбеници за III и IV р. (осим читанака и буквнра), то ћу и напомепе своје саопштити само о задацима из Рачунице за III и IV р.; ако Савет жели, могу наиомене о задацима из Рачунице за I и II р. нослати пакнадно. III разред 1. Представљање стотина цртицама (I вежбање, 6. задатак) треба, као очигледност, да дође нре сваког другог објатњавања и задавања, дакле пре 1. задатка у I вежбању. 2. Задатак II 2 не сме доћи испред задатка II 3 пошто је од овога тежи. 3. За. задатке II 7 и 8 треба израђеним примерима показати како да их ученици израђују, јер им то може бити нејасно. 4. Задатак II 9 може доћи испред свих осталих у II вежбању, јер прво треба извежбати децу у читању и писању бројева по реду, па тек онда преко реда.. 5. После Једпог обрасца (III 16) није смео доћи одмах други образац (11117), већ који неизрађен задатак.