Prosvetni glasnik

570

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

23. Задаци XIV 23—28 иогу иослужити као мустра за произвољне и неприродне задатке. 24. Задаци као што је XIV 25 без икакве су стварне вредности, а немају ни рачунског интереса. Што ми, нпр., треба да знам колико једаи човек испости за 7 година? 25. Бурад могу бити и једнака, а да не буде у свакоме једнак број литара вина. С тога задатак XV 4 треба да је одређепији. 26. Колико је мало г. Поиовић водио рачуна о нашим домаћнм приликама види се из задатка XV 27, где се наводи како се „у једиој кући трогаи недељно по 217 дииара: то ће код нас појмати само министарска, и, можда, деда из особито богатих трговачких кућа (Слично XVI 6). 27. Задатак XVIII 10 је неприродан, јер нема школе која би имала 7 одељења, а у сваком да буде равно 60 ученика. 28. У задатку XIX 4 број 18 треба заменити бројем 15, иначе се бојим да не буде опет више удешен за госиодску децу. (Ово се последње односи и на задатак XIX 11). 29. Задаци XX 20—26 су неприродни, а особито они са кесама, који морају бити досадни већ и ученицима. 30. У рачунској настави у основној школи треба избегавати оне називе метарских мера, који се у животу ие употребљавају никако или ретко, нпр. декаметар, ектограм и т. д. Према томе нису ни у Рачуници иотребни задаци XXI 3 и 4, (XXII 1, 2, 5, 12 и 13, XXIII 16, XXIV 13). 31. За задатак XXIV 10 важи оно што је речено у 13. наномени. 32. У штампаним рачунским уџбеницима не треба без велике потребе употребљавати задатке са „до сад" „ове године" и т. д. јер се уџбеник штампа за више година. (XXIV 14). 33. Задатак XXV 2 је и неириродан и за наше прилике неподесан. Ко је тај што ће неколнко дана узастопце трошити сваког дана равно 17,20 динара ? 34. Запремина неког суда једнака је за сваку садржину; према томе је излишно за неко стакло рећи да хвата толико и голико литара вина (XXV 4). 35. Само су оне рачунске загонетке за ученике основне школе, које они могу самостално решити, т. ј. без велике учитељеве иомоћи, без нарочито датог обрасца за решавање. Сумњаи да су такве природе задаци XXVII 1 и 2. 36. Задатак XXVII 3, пошто је лакши, треба да дође пре задатака XXVII 1 и 2. IV разред 37. Да ли је умесно прво унозпаватн децу са писањем цифара до н преко милијуна, па тек онда ирелазити на ноједине рачунске радње; или би боље било од хиљаде ићн иоступно до 10.000 на до 100.000 и гек опда до и иреко милијуна, па према томе удесити и поступно упознавање с цифрама? (I н II). 38. Из разлога наведених у 6. напомепи не ваља задатак III 5 (III 10 и 16, IV 12, V 7 и 21, X 12, XIII 10 и 11, XVII 23, XIX 18, XX 6, XXIII 4, XXIV 2, XXV 1, XI, 6, ХШ 9, ХШ1 4, ХТ.У 9 и 10, Х1Л1 6, 11, 13—15, XI,VII 28. Додатак 42-44, 46, 48, 50, 52, 54—69, 80—82, 89). 39. За задатке као шго је IV 10 треба узимати примере из живота, н. пр. Београд, Ниш, Крагујевац н т. д.