Prosvetni glasnik
760
ПРОСВЕТНИ ГЛЛСНИЕ
не може посве опширно обрадати оно, што ова карта садржи; али најважније ће се опет тиме постићи: подстицање за даљим образовањем. За темељно објашњење карата у остадом још није довољно тачно иосматрање домовине и изучавање дотичног места на генералштабној карти, па ма како околина школског места била згодна за овај циљ. Основи који су овде добивени потребују што више допуњавања, проширења и дубљег нознавања, па да буде ученик у стању да разуме свестрано и ма које друге карте с којима има да ради у даљој настави. Дакле нужна су и друга представљања па да се ученик на што је могуће очигледнији начин упозна и с таквим облицима, које нп.је могао упознати при употреби поменутих помоћпих средстава и з I чије објашњење нису довољне голе речи. За овај је циљ угодан такозвани терминолоулки рељеф или табле с представљеним главним облицима земљине аовршинс. (Задатак је термннолошког рељеФа да пласгично иредстави поједине облике земљишта и може у настави добро да послужи.) Учитељу је дакле задатак да ученицима покаже једно или друго од ових иомоћних средстава, да би се упоредили тамо представљени облици с облицима домовине и да се најносле траже и у атласу и упореде. 1 ) Јесу ли ученици на овај начин упознати с главним облицима земљине површине и с њеним картографским представљањем, то се онда морају вежбати у тражењу истих. Ово се најбоље може почети на мутавим картама. Код читања карата није у првој линији циљ прочитати с карте како се овај или онај представљени објект зове, него више то, да се на цртежу налазе поједини објекти и себи представе, а то је много лакше на мутавој карти него на исписаној. Код карата ове друге врсте (исписаних) врло је отежано тражење извеснпх облика, пошто различни знаци и имена више или мање покривају површину, а нарочито и зато, што се њима одводи пажња ученика од самих цртежа. Нека се само једном погледа мутава карта, напр. Чешке и упореди то што нам она казује с другом исписаном, па ће се одмах видети која нреимућства има према другој. Зато треба мутаве карте да нађу много више нримене у настави, него што је то до сад било. „Пошто се на овим картама око и пажљивост непресгано воде на све стране; пошто је ученик упућен да објекте на памет казује, да изналази и одређује њихов међусобни положај и у опште све односе; пошто се ученик упућује да посматра добро карту, како бн исту имао јасно пред собом и при затвореним очпма: то јаче и трајашније памти картину слику него кад се по читаве часове мучи с писаљком и бојама на увек пеправилним
Ј ) Правила за примену таквог помоћлог средства пружају: ЕЉиСегип^еп Ј:иг <Не 8сћи1та ,88 %е ВећапсПипјЈ (1ез ШгЛсћеп Апасћаиип^бММез: »Ше НаирШгт <1ег Егс1.оћегПасће% уоп К г . Оћ1тагт; даље Епск, 2е11;8сћгШ Иг (1аз (Јуптаз1а1^е8еп XXVII. свеска, стр. 651.