Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

765

једаог извесног атласа, него прилично редак изузетак и још су у већини школа дозвољена не само старија заостада издања поред сувремених, нових и поправљених, него се упоредо трпе и атласи различитих врста. Највише је што ће се један известан атлас похвалити и нрепоручити; али од приморавапа, као што се код. свих других наставних средстава чини, у овом једином случају нема ни помена. „Претпоставимо да један ученик жели да се у латинском служи једном другом граматиком, која се не употребљава у његовој школи него у некој другој. Би ли га дотични учитељ Филологије за ово трпео и ако стоје промене, родови, бројеви, на и главни основи синтаксе, како у једној тако и у другој граматиди? Или узмимо да је сличан захтев изнесен у настави уматематиди или природним наукама: зар се не би као будалаштина одбацило и као што се сасвим само по себи разуме иоставило, да сви ученици једног истог разреда морају имати једнаке уџбенике? Па и у самим геограФским уџбеницима не допушта се разноликост у једном разреду." Само се једино код атласа чини изузетак. Али се треба свом снагом борити противу овог зла, које је сигурно један од узрока, што успех у геограФској настави у многоме није онакав, као што се данас може очекивати и захтевати. Настава у геограФији која хоће да образује дух, мора постићи што боље разумевање карте, т.ј. она мора ставити ученике у положај, да тачно разумеју сваки знак, којим карта њима говори. Али се овај циљ само онда може постићи, ако сви ученици једног разреда имају јсднаке атласе, јер је начин како се поједини предели на карти представљају врло неједнак у различитим атласила, и та се неједнакост простире не само на избор грађе, него и на размер, меридијане, представљање терена, бележење политичких граница, знакова за места, слова и т. д. Ако ли су у рукама ученика различни атласи, то учитељ мора, да би испунио дужност према овоме, поделити разред у онолико група, колико се различних врста атласа у истом употребљавају и свакој групи засебно објаснити карту. Нарочито ће ово морати да чини у нижим разредима; али се ни у вишим не сме на ово заборавити, ако се не би хтело поново да искуси, како се, упркос објашњењу знакова што стоје на ивици карте, ово и оно на њој оиет не разуме правилно. Да је ово трудан и дангубан посао видеће се, ако учитељ погледа само на веће разлике у појединим атласима. Онда се не треба чудити, ако се у таквом случају већином н не гледа на тачно објашњење карте, него се само чини у оагите, а то на штету наставе. Додуше тврди Ма^га! 1 ), да садашња слобода атласа има и својих користи, јер пружа ученику прилику да упозна поред свог атласа и атласе својих другова и увиди како се може једна ЕтћеН (^в1р21§, 1888. "УУа^пег & Сеђез); Бећтапп »Јв(; ез ги1а8зј§, (1азз т етег ип<1 (1егзе1ћеп С1аззе уегвсМеДепе А11ап1еп §ећгаисћ(; -^егДеп?« (2еНасћгШ 1иг 8сћи1^ео^гарМе, IV. 112.); исти : ^огЈезип^еп, стр. 198. ') МеЉосНк, стр. 316.