Prosvetni glasnik
764
ПРОСВЕТВИ ГЛАСНИК
вредно овде чути шта вели Лозе у предговору к другом издању своје методике геограФије: у геограФској настави писац је с радошћу запазио да се учитељи одугаевљавају за бољим предавањем исте и боље владају грађом него пре; али је и то зап?„зио да један део исте, који је пре био врло занемариван, сад се често рђаво примењује — цртање карата. Кад ученик добије потребно упутство у цртању карата и кад учитељ при понављању на табли црта кредом поједине делове, нпр. реку, планину и т. д., а од ученика тражи да кажу име, а можда и намерно црта неправилно поједине делове п од ученика тражи да примете погрешке: онда је такво вежбање за препоруку. Али кад он поједине делове неке земље црта на табли и по томе своје ученике учи, то писац не може себи објаснити такво поступање ; јер учитељ не може с таквим несавршеним срествима начинити правилну слику, какву ученик има на карти и тиме добија нетачан појам. Ма како добро имао учитељ у глави облик, опет на овакав начин не може исти дртежем да представи." Цртеж треба да помогне при објашњењу карте, те да се боље разуме, али он не треба да потисне карту или пак да је учипи излишном; он је највише као нужно средство и треба да нађе онде примену, где ученици немају никаквог атласа и карте за зид, који би били као полазна тачка у настави. Али ово данас треба да је изузетак 1 ). Али ипак да бп се настава могла наслањати на атлас, потребчоје да сваки ученик има атлас и да су у свију једнаки. Потреба првог захтева потиче из важности, коју карта у опште има за геограФску наставу, као и одатле да ова мора бити у вези с картом ако се хоће да створи саморадња код ученика. Атлас је неопходио потребан не само за више школе, него се мора дати у руке и ученицима основне школе, јер и ови потребују добру наставу у геограФији. Што се 0 вај захтев свуда не признаје, биће да је узрок прво у томе, што има учитеља који још не цене довољно важност атласа за наставу и мисле да се и без њега моаге добро предавати. Даље биће да су многи мишљења, да није право да се од родитеља ученичких траже и ови издаци. Таквим учитељима као да није познато, како се за малу суму новаца данас може купити сасвим добар атлас. Тако на пример кошта атлас за основне школе од НаагЉ-а 25 крајцара, од Тгатр1ег-а 30 крајцара, мали Беђез-ов 50 ПФенига — цене које су према. користи од овог наставног средства сасвим незнатне. Од велике важности ио успех у географској настави је и захтев, да сви ученици једног разреда имају једнаке атласе. Али и у овом погледу има се много што шта пожелети 2 ). Још непрестано није правило увођење
л ) 0 употреби картине скице као очигледно средство уиореди МаЈгаЂ, МеЉосИк страна 107.
2 ) Уиореди : НаПипЈ* »Вешегкип^еп гит ^ео^гарМзсћеп 1Јп1;етс111е< (Јаћгевћепсћ1 (Јег Кеа1всћи1е I. 0. т РгапМшЧ а/М. рго 1879); даље: РегЉеа, АИаз-