Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

757

пред духовне очи читав свет од живих предмета, слично вештом музичару који из мртвих нота изазива мноштво тонова." ') Слично томе изражава се и Иранге: „Употреба карата често стојп најбедније и најчудноватије и карта не стоји много боље од обичног школског намештаја, који изгледа да је настави више н;1 сметњи него од користи. Она се окачи н овда-онда се ње дотиче ученик или учитељ; у осталом бсз карте иде брже." 2 ) И моје властито искуство слаже се с овим изјавама. Додуше је у новије време и у овом погледу постало боље, а то се види одатле, што данас скоро сви школски атласи садрже у себи листове, који имају да послуже објашњењу карата. Ипак такви листови могу бити од праве користи тек онда, ако њиховој унотреби претходи опширно објашњење учитељево, али ово се често пе чини у довољној иери. Узрок овој појави биће да је у различним околностима, а највише у томе, што многим учитељима није јасно од каквог је значаја у геограФској настави и шта се разуме под читањем карата. Неки мисли да се оно просто састоји у томе, ако ученик уме читати н показивати имена и бројеве на карти. Али ствар није тако проста. Као год код читања књиге што није довољно да ученик само слова позпаје и да их у дотичне гласове преноси (изговори), па за тим као речи изговара, него се захтева да се потпуно разуме садржина, мисли, како би се дао одговор о прочитаном, — исто је тако и код читања карата у погледу на духовну садржину која је у њима. И овде није довољно да ученик зна : да ова линпја на карти означава реку, она железнички пут, где стоји овај знак да ту лежи један град, да су овом бојом означене граниде оне земље и т.д., него он мора бити у стању и да мери на карти растојања и простирања и правилно да разуме земљиште које је на њој представљено, па шта више треба још да нађе н узрочни однос између појединих објеката, — ово пак у толико, у колико је могуће на дотичном стуињу. Свакојако неће бити задатак школе да се с карте паучи читати све оно, што може само стручњак. Дакле читање карата је тешко, врло тешко п за саме одрасле, а у колико је пак више за ученике, који нису још духовно зрели. У самој ствари ученик види на карти само тачке, кружиће, праве и криве линије, шраФе (сенке), различне боје и т. д. Да би под тим могао замишљати села, градове, путове, реке, планине, нагиб и др., мора му се прво показати, јер по правилу знаци ни најмање не личе на предмете које обележавају. Ирема томе је за географску наставу неизоставно потребно објашњење карата по плану. А је ли то и могуКе? За веће школе ће се

') Баз ^ео^гарћГзсће Саћше1 (2еЉсћг1Л 1иг 8сћи1<*ео§гарМе, I., 194.)

2 ) Рас1а§ОЈЈ18сћег Јаћгебћепсћк, VIII., 239.

просветни гласник , II. кн>., 6 св.. 1902.

51