Prosvetni glasnik

360

иросветни гласник

ОСНОВНА НАСТАВА У РУСИЈИ И ЊЕНА ШКОЛСКА ИЗЛОЖБА ПАПИСАО С. ЈЕА1Ш0Т ИНСЦККТОР ОСНОВНЕ НАСТАВВ У ПАРИЗУ

Покрет, који се од пре некодико година осећа у Русији, да би у маси народној уздигао морал и интелекат, заслужује озбиљне пажље. Стварни је интерес анализовати овај нелики наиор, потражити узроке тога покрета, и изнаћи резултате. Обавештења која смо с благодарношћу добили од госп. Еоваљевскога, 1 председника секције руске основне наставе, члана оцењивача за награде ; и обавештења која смо добили од њему придатих чланова, дају нам могућности да скицирамо и изведемо ову студију. Сматрамо за прву дужност изјавити поменутој господи нашу особиту благодарност на датим обавештењима. Ми ћемо наше податке црпсти поглавито из Статистике руске основне наставе од 1898, године, а то и јесте најновија Статистика. Раније је била издата први пут 1894. год; затим на изложби НижњеНовгородској у 1896. години; попуњено издање на немачком у Бечу 1898.; најзад, нарочито сиремљено, ново издање ове статистике било је на изложби 1900. год., написато на руском и Француском, обогаћено дотле нештампаним упутствима. Статистика и јесте једино средство да се добро и тачно израчуна стварни напредак, и да се помоћу њених циФара покаже шта треба попунити. С друге пак стране, помоћу статистике иостаје могуће упоређење разних народа, а то производи плодно такмичење, чије благодети новн нараштаји благосиљају. У Русији треба разликовати араве основне гаколе , где се уче општа знања; и техничке оеновне школе, које имају проФесионални карактер. Прва класа секције на изложби представља доста потпуну слику опште основне наставе и техничке наставе. Пошто се све то разгледа и пресуди, констатује се уочљив успех у свакој од ових грана основне наставе, а особито у овој другој (техничкој).

1 Господин Коваљевскн био је представник руског Министарства Просвете на три изложбе : у Чикагу, Нижњем Новгороду и Штокхолну. Он нам је п иначе познат. Он је у више нарочитих мисија слат од руског Министарства Просвете у Франдуску ради студије наставе у Франдуским шкодама. Он је о овоме публнковао своје нзвештаје на Франдуском и нарочито је додирнуо пољопривредиу наставу у Франдуским школама. Ово је врло значајан рад, који одаје мисли и својства одлична педагога н зналда, који означава аутора. Чланови, који су му придати јесу: г. Тарапиквин, државни саветник, г-ђида Стрекалов, проФесор гимназије у Нетрограду, г. Овсијаннков, про#есор, главни лнспектор техничке наставе.