Prosvetni glasnik

466

ПРОСВЕТНИ Г.1АСНИК

изаосимо онако, како смо их тамо прочитади. Ово су лекције: Жртва Исакова. — Општи иотои. — Пророк Илија. — Рођење Свете Дјеве Марије. — Сретење Госиодње. — Прича о Самарјанину. — Чудо у Кани. — Прича о неваљалом (раскошном) сину. — Васкрс. — Сидазак Светог Духа. — Четврта Заповест; и т. д. Природно је да религијска настава заузима прво место у парохијским школама, које су под управом Светог Синода. 1 Комисија, која је, поред школ. савета Св. Синода, установљена, приљежно ради да по маду цену распростре ручне књиге (уџбенике), потребне за учење, у парохијске и почетне школе. У публикацијама (књигама), што су биле изложене, било је 25 наслова за уџбенике, и 40 наслова других књига за читање ван школе. Има и једна збирка под насловом парохијска библиотека, у којој је 68 свезака различите садржине. Заједничка је мана свих ових књига (у осталом лепо уређених) што оскудевају у илустрацијама, које су тако потребне књигама које су намењене још необразованој маси народној, а циљ им је утицање на развитак интелектуалног живота. Словенски језик. — Све књиге религијске садржине написане су словенским језиком, најстаријим у земљи; а то с тога, што се овај језик учи и у почетним школама. Ова лектира на словенском језику у руским школама одговара лектири на латинском језику, која се употребљава готово у свима Француским школама. Руски језик. С разлогом, велики обим одређен је за изучавање матерњег језика. Програм се прибдижује програму Француског језика у француским шкодама. То се види из ниже изложенога: I разред: Руска азбука. — Вежбање у читању одвојених речп и Фраза, и мадих изабратих реченица. — Препричавање дакших причица. — Вежбање у памћењу (на изуст): рецитовање омањих песмица. — Писање по диктанду. — Преписивање. II разред: Вежбање у бржем и логичком читању. — Пренричавање лакших причица. — Писање прочитаног чланка по питањима. — Вежбање у памћењу (на изуст): рецитодање стихова и прозних чланака. — Писање по диктанду. — Преписивање. Ш разред: Догичко читање. — Усмено и писмено понављање прочитаних чланака у школи и код куће (домаћи задаци). — Читање писаног текста. — Вежбање у памћењу (на изуст): рецитовање стихова и прозних чланака. — Писање по казивању. — Знаци стајања (вежбања). — Преписивање. — Писмени састави (писма и Прости описи по датом угледу). Пзврстан програм, чија је примена доиста у стању да ученицима да интедектуадно образовање. У школама Нижње-Новгородског округа изгледа да је гласовна метода с успехом употребљена у настави чи-

1 Јер има парохијских школа и у ресору Министарства Просвете. — Прев-