Prosvetni glasnik

НАУЕА И НАСТАВА

471

Предавааа из историје и геограФије врше се помоћу дектире и саетава — ручних књига (у окр. Нижње-Новгородском). Угледна Шопотовска школа (у окр. смоленском) издожида је некодико специјалних свезака историје и географије. Али се у овим свескама налази само збирка геограФских карата, на чије цртање ученик троши врло много времеиа. Свеска историје садржи иеколико хронолошких догађаја са нсторијским картама. Са задовољством видели смо ерећне покушаје, да се у настави историје уиотребљују и историјске слике и гравуре. Нарочито школа Шопотовска, и једна школа у округу бердијанском, имају по један албум историјских слика уређених хронолошким редом. Очигледно је, да су аутори ових збирака, осећајући недостатак ручнихкњига, ставили на расположење своје знање, а слике су израдили по своме схватању и разумевању. Резултат је, да би се историја и географија боље предавали, кад би се учитељи управљали по програму. Гимнастика. — У оскудици зваиичних обавештења ми само можемо констатовати, да се и гимнастика предаје у руским школама. По једној ФотограФИЈи Шопотовске школе види се сцена, како су се деца постројила у једној галерији. Ту су исте гимнастичке справе као и у Француској (конопци, лествице, велики басамаци и т. д.). Разуме се, да тако скуп намештај за гимнастику немају општине које су лишене помоћи са стране. Али могуће је, да се ученици гимнастиче голим рукама, а ово вежбање има онет ту корист, што се сви ученици заједно вежбају и дисциплинују. Ми веру.јемо, да ће се ова настава кроз кратко време, а са мало жртава, боље предавати и с успехом, тим пре, што се у многим школама већ употребљавају гимнастичке справе. Физика и природне науке. — Пада у очи, да од свих изложених разноврсних предмета излази, да се само предавање природних наука у руским школама не врши онако како треба, јер су с-е учитељи само служили лекцијама читаначким и саставима, да рашире некоја основна знања о бићима и природним појавима. Од овог онштег правила морамо изузети врло мали број школа, у којима се и ова настава предавала као што треба. Наглашавамо уснехе тих школа, да их нохвалом наградимо, а да у осталих изазовемо такмичење. Угледна сеоска ншола у Шопотову изложила је више предмета ове групе, рељеФно израђених. Одмах у ночетку видите лекције премеравања земљишта, које се врши на самом терену. Ученици снабдевени кочићима трасирају линију. Ови израђеии радови под руководством учитељевим изложени су у засебној евесци. Албум за градинарство, које је радио ученик пете године, показује нам да су ученици посвећени у обрађивању земљишта, у различитим начинима каламљења, у пресађивању благородних воћака, и да су уверени о користи исушивања бара. просветни гдасник, i. књ., 4. св., 1903. 31