Prosvetni glasnik

19

2*

јшг материјалним издацима и номоћима које дају појединим општинама, те да што пре и што лакше остваре зидање и подизање нових школскнх зграда у својим општинама. На другим местима се покушавало и то да се општпнама даје новац на позајмнцу, алп мислим да то с.редство није тако добро, јер овако се оплптине радују да добпју иомоћ, а због тога се утркују која ће пре да поднгне школу. На тај начин свима општинама, које хоће да подижу гаколе, даје се -из окружне школске касе нека мала номоћ, те и ошптине лакше долазе до школа, и даје се могућност да се изврши закон, који тражи обавезно школовање у свима разредима основне школе. ТТТто се тиче пнжињерских послова, ја мислим да би њих требало оставити окружноме инжињеру, нарочжто ако је он као што треба. Јор у осталом то завнси од човека: докле је један увек радо прихватао жеље појединнх општина н чинио све да се што пре подпгне школа, дотле други није хтео ни да пује за то. То је врло велика тешкоћа натерати инжињера да се одазове школи и да увек, кад је потребно да се подиже нова школа, укажу своју помоћ општинн било излажењем на лице места, било израдом скице, те да не задржавају послове око дизања школских зграда, него напротив да их лолажу п убрзавају. То сам имао да кажем. Јосиф Стојановић. — Последњих пет година., и поред свих тешкоћа, ипак је у погледу подизања школских зграда постигнуто много више успеха него раније. Ја мислим да је томе успеху највише припомогао стални школски надзор. У току мога петогодишњега надзорниковања у моравском округу, ја сам суделовао у томе послу и нзмењао сам све начине које су г.г. предговорници ломенулн у својим говорима. Подизане су школске зграде и у режији, и без приреза и са нрирезом, и са помоћу окружног школског одбора, и са помоћу месног школског одбора (како у коме месту), негде са успехом, а негде и без уснеха, адн се увек наилазило на раздичите тешкоће, и сад је најглавније пшгање у томе да радимо на томе да се нађе начин да се те тешкоће у подизању школа избегну. Истина је што је номенуо један. од г. г. нредговорника: да постоји разногласност у упутствима за школске надзорнике п правндпма за подизање школских зграда, н што се тога тиче ја мислим да је тачка 3. правила за подизање школских зграда таква као што треба да је, јер и треба да се бира комисија за нзбор земљишта, а не да тај избор врши сам надзорнпк. Исто тако добра су и упутства, само би требало у новоме пројекту закона о народним школама помонути да учитељ треба да има бар три собе на расположењу. Ја нећу да говорим о тој нотреби која захтева да учитељ треба да има три собе, а не две, јер ја овом приликом хоћу нарочпто да говорим о средствима за лодизање школских зграда.