Prosvetni glasnik
НАУКА И НАСТАВА
69
капитад без вредности, усамљен, умртвљен рачунски капитал који појавом нове врсте ратунања пређе у заборав, како то понајвише бива. Даље, рачунско знање, које је стечено прелазом појединих видова с поступношћу с Формадне стране бројева, постаје у неку руку механичким памћељем. Немачка Психодогија налази, да су логичка памћења у суштини асоцијације по сличности и контрасту. Прави значај асоцијације којом се, као што смо напоменули, путем апстракције стварају појмови бројева, састоји се у сличавању посред различности. Као што налазимо сличност у бојама посред различности, као што појмимо светлост помоћу мрака, право помоћу кривога, топлоту помоћу хладноће тако добијамо појам о скупљању помоћу растављања, увећавању помоћу умањавања, умножавању помоћу дељења. Зар неће бити боље да се да појам о рачунској операцији 14—7 онда, кад се изврше рачунске операције: 7+7, 14:7 и 2X7? Треба ли посебно представити: 6+6, 2X6 12—6 и 12 : 2? Није ли практичније и јасније, кад се 16 куглица поделе на два деда, у вези с рачунским операцијама: 8+8, 2X8 и 16—8? Ако би се друкчије радило, онда се не води рачуна нити о времену, нити о психолошким законима. Према овоме може се поступност у прелажењу бројева и видова овако Формулисати: 1. Рачунање у сва четири вида на појединим бројевима по новоме начину не само да не увећава тешкоће разноврснотћу рачунских видова, већ их на против умањава стварањем погодаба за асоцијације бројева по сличности и контрасту, које су што и догичко памћење. 2. Њиме се развија логичко мишљење и саморадња, јер се рад не оснива на облику бројева, већ на разним њиховим одношајима. За то је овај начин бољи баш за четвороразредне шкоде, јер ће ученици у мањем опсегу бројева моћи внше да раде самостално, док је у раду по старом начину нуасна учитељева помоћ ради подешавања задатака по облику. 3. Добро је што ће се услед мањега опсега бројева избећи разноврсност наименовања и ограничити на мањи број стварних области, јер ће се само тако ученици за њих заинтересовати и проучити их у бројном погдеду, што је прави задатак рачунања. 4. По новом је начину изведена поступност рашћењем бројева без икаквих скокова. 5. Овим се путем иодједнако изучавају сви видови рачунања, те је веће рачунске иодобности у ученика кад има прекида у раду; више има подобности за даљи рад у оних ученика, који су на овај начин прешли сва четири вида у опсегу бројева 50 па и 40, него ли у оних, који су прве две радње прешли у опсегу прве па, и друге стотине. 6. Новим се начином мање губи у времену, јер се све сличне рачунске операције путем различавања прелазе у једно исто време.