Prosvetni glasnik
160
ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК
У почетку ове школске године на једнои учитељском већу сва су ова средства ириказана наставницима овдашњим, објашњена им је њихова употреба у настави, предана су једном наставнику на чување, а свима је наставницима препоручено да се ревносно служе њима. Школеки Шузеј и ако има свој нарочити задатак, био је готов да стави на расположење наставницима по неко потребно наставно средство, и то је рађено у свакој пршшци, кад год је ко од наставника затражио. Сем ових већих збирака и поједини наставници нравиди су их и сами; ил.и су са својим ученицима прикупљади разна очигледна средства од којих су нека употребили само у згодној пршшци у настави, а од других су створшш омање збирке у својим разредима. Од других средстава која су потпомогда разумевање наставног градива у овој години иоменућу још: 1. Учтичке екскурзије, које су предузимааи поједини наставници са својим разредима у циљу разгледања извесних установа и објеката о којима је говорено у настави. Тако су у овој години разни разреди походили и разгледали: Народни Музеј, Зоолошки Кабинет Велике Школе, Топчидерски Нчедињак, Радионицу земљаног посуђа, ливницу гвожђа, један парни мдин, једну парну цигљану, једну пивару, општинску градину, градину пољопривредног друштва, 'Гврђаву, Школски Музеј, Издожбу пољопривредног друштва, радионицу жижпца, Ткачку Школу Београдског Женског Друштва. Сем овога П-ги разредн су издазили на разна места ван града да добију основна знања за земљописну наставу, а остали разреди да виде жнвот у природи. 2. Ученичка иутовапа, којима је био задатак да децу изведу изван једног места и најближе околине и да их упознаду са једним дедом Отаџбине и том приликом личним проматрањем свих објеката, којих тамо има, прошире им све знање стечено у школи. За ова нутовања у овој годпни био је начињен нарочити план за сваки разред према узрасту ученичком и њиховој издржљивости. Тако је за све I и II разреде мушких и женских школа одређено било да иду возом до Раковице и тамо проведу цео дан; III разреди мушких и женских школа да оду паробродом до Смедерева на обданицу; IV разреди мушких школа биди су подељени у три групе, тако да једна иде до Крагујевца, друга до Крушевца, а трећа до Пирота и свака на три дана. Ррађанска Школа требала. је да иде кроз Моравски округ на пет дана. Од овог плана остварили су свој иут ученици I, II и III разреда; IV разреди и Ррађанска Школа нису могли ићи никуда због познатих догађаја у земљи. 3. Од средстава која потпомажу успех наставин јесу и ђачке кпижнице. Њих није било у свима овдашњим шкОлама. Предузето је да се оснују и онде где их нема, и већ су и за њих требоване одабране и препоручене књиге, те ће у новој школској години моћи оне у свима шшмама да врше свој добар утицај. д.) Још у почетку школске године, кад сам примио своју дужност, између осталога ја сам скренуо пажњу наставника и на важност наставних средстава и њихову употребу у настави, те су ови у овој години обратиди и већу пажњу на ту страну. Некодико је наставника изјавило