Prosvetni glasnik

ШКОЛСКИ ЛЕТОПИС

16

да су ове године уиотребљавали очигледна средства више него до сад, те су и сами оназили да су и више градива обрадили и лакше и темељније. По извештајима које сам добио од руковалаца Школског Музеја и ПЈколске Збирке у овој години узето је око 40 колекција слика и нредмета за очигледну наставу и око 90 разних посебних које слика, које модела и препарата. Сва су ова средства унотребљавана мање више са великом ревношћу у свима овдашњим основним школама. ђ.) Несумњиво је да се усиех у нојединим наставним предметима не цени само по том да ли је све обрађено градиво пређено, него и но том да ли је оно прешло у праву својину ученикову. Тек, ако је и опај случај са сваким делом градива, онда се може рећи да је оно у истини пређено, да је успех постигнут, да је „програм свршен". Да ли ће сваки део градива прећи у својину ученикову зависи на првом месту од саме обраде таквога једнога дела кад се у настави дође до њега, а на другом месту од тога, да ли ће наставник сваки такав пређени део градива умети згодно да примењује са ученицима у даљем школском раду, тако да се оно обнавља у свести детињој и многострано везује са новим нредставама. Походећи ноједина одељења у току школске године имао сам прилике да видим сам начин обрађивања појединих делова градива из свих наставних предмета. При последњем прегледу свакога одељења на крају школске године обратио сам пажњу и на то да ли је нређено градиво постало правом својином ученика. У току године запазио сам да се поједини делови градива не обраде сасвим, јер се на њима не сврши сасвим потпун процес учења, него се и пре овога нрелази на нов део, а онај се сматра као свршен, градиво као пређено. Несумњиво је да је наставницима познат психолошки ток у процесу учења. Што га они и поред тога не изводе до краја, чини ми се да је узрок ово двоје: 1 зебња да неће свршити на време цео наставни програм и 2 мишљење: да утврђивање свих делова пређеног градива треба предузети засебно при крају године пошто се све пређе, које влада скоро код свих наставника. У овом другом утврђује зхе признање неких наставника који веле да су прешли то и то, али нису стигли да то понове и утврде, јер нису имали времена. Толико о обрађивању градива уопште. Пре него што бих прешао на успех из иојединих наставних предмета, нека ми је допуштено да кажем неколико речи о неједнакој пажњи која се поклања појединим предметима. Стара је и позната истина да су за време старога начина прегледања школа поједини надзорници обраћали своју пажњу више само неким предметима и пазили како су ови обрађени. Ако су наставници те нредмете обрадили потпуно, онда су они код осталих предмета и мањим били задовољни. То су знали и наставници, иа су тако и радили. Ово је неправилно. Неправилно је чак и онда, кад би школе, које се прегледају, целе радне године биле у нередовним приликама, а камо ли кад су у редовним и кад је наставник имао и времена и требао да обради све што је ирограмом пронисано. Јер, није без разлога унето онолико предмета у наставни план. Настава има свој нарочити задатак: многострано интересовање. То треба она да пробуди и да. развија хармонијски. Средства су јој за то дата у градиву свих оних наставннх нредмета који су у нашем наставном плану. Ти предмети са својим граиросветни гласникН . књ., 2. гв., 1903. 11