Prosvetni glasnik

166

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИЕ

ова.ј предмет веже са осталима и да се у леп облик за којим се овде тежи, уиесе и једра и одабрана садржина. Неки наставници прегледају ове ђачке радове и савесно зх поправљају, само гато то није увек заједничко, а то би било и дакше и не би се исте погрешке често понављаде код разних ученика. У неким разредима прописи су веома чисти и у највећем реду. Двојица наставника, и ако су обраћали велику пажњу и овом нредмету и доиста постигли усиех, изјавили су да је садашњи број часова мали и да би га требало повећати, „јер је тај иредмет доста запуштен." У школи на Западном Врачару даване су чак и награде ученицима који лепо пишу. 10. Певапе је предмет коме се веома неједнако пажн.а ноклања. Велика већина наставника предаје само оно што је програмом одређено и гледа да само то и пређе. Други узимљу и по коју народну песму која се у том времену много чује. Неки опет изостављају већи део програма, па сами бирају песме и по садржини и по мелодији. И обрада је неједнака. Док у неким разредима деца певају у два гласа складно и веома леио да је милина слушати, дотле се у другим разредима, изгледа, пева по нужди, што се мора. Зато ни певање није ни складно ни одмерено: деца сувише вичу и сваки пева као за се. Мало се где пази и на спољашње држање при певању. У неким разредима су још и при крају ове године деца певала седећи, што свакако није ни игијеиски ни иристојно. У неким онет стоје, али не пристојно и лепо; кад пева.ју криве уста, не изговарају чисто самогласнике и мрште се као да хоће да изразе бол. У неколико разреда певају и молитву (оче наш) у почетку рада и то врло лепо, да се слушалац мора осећати веома пријатно. У неким разредима последњи се часови преко године завршују песмом, а у једпом разреду чнм наставник нареди полазак кући деца отпочну живо спремање својих ствари и уз песму. 11. Гимнастика. Београдске основне школе па и оне најновије немају дворане за гимнастику. Зато држање часова из овог предмета зависи на нрвом месту од времена. Отуда може се рећи, да се од целе школске године овај иредмет ради једва пола године. Али и кад време донушта, онда се опет у неким школама нема где, јер нема подесног дворишта за то. Неки су нас-тавници покушавали да предају бар један део из програма у учионицама, али је то остављено из игијенских обзира. Ако се буду у сваком школском реону остварила ђачка игралишта, онда ће се моћи наставници на њима користити леним временом у корисг овог нредиета. 12. Тгучни рад се у београдским мушким школама не предаје. Само је један наставник радио са својим разредом нешто мало из картонаже и један вели да је мало радио. Од неких наставника који знају ручни рад добит је у овој години била само у том, што су сами правили од картона лепе корице у којима су чували лепо и у реду ученичке пронисе и др. задатке, што одржавају у лепом реду збирке слика за очигледну наставу. Остали наставници уносе у распореде и „ ручни рад", али га замењују другим предметима.