Prosvetni glasnik
БТКОЛСКИ лвтопис
167
Овде ваља поменути да су ученици III и IV р. мушке школе на Занадном Врачару радили и у школској градини заједно са наставницима а уз помоћ школског служитеља, и да су и за тај рад награђивани. 13. Поуке за дома&ице обрађене су у женским школама скоро свуда по програму. IV Васпитање у ужеж смислу Ако се целокупна васпитна настава не задовољи само давањем и утврђивањем онога конкретног градива, које је означено у наставном програму и изнето у садашњим ученичким уџбеницима, него се обрађивање његово изводи потпуно до краја, онда ће се учењем из таког градива добивати извесни виши производи за доцнији васпитаников моралан и чисто практичан живот. Али да би ови нроизводи постали у истини саставни делови васпитаникове личности, васплтаници се морају још у школи постепено навикавати да се по њима унрављају и по њима раде. Да прва врста овпх производа пређе у праву својину васпитаникову стара се васпитање у ужем смислу, и, наставник мора да гледа да створи ученицима у школском животу што више прилика за то вежбање. а.) Од средстава и прилика који су ове године примењивани у животу београдских народних школа могу навести ова: А. непосредна. 1. Бављење наставника међу ученицима од доласка у школу до првих часова и између часова и проматрање њихова држања и унућивањС. 2. Руковање ђачким књижницама од стране самих ученика. 3. Ученичко редарење у учионицама, школама и школским двориштима. 4. Самостално ученичко руковање ирикупљањем прилога за пострадале Невесинце. 5. Ученичке шетње, излети, екскурзије и путовања и припремање за ове. б. Школске свечаности и већа активност ученика за овима. 7. Школска игралишта од којих се на оном на Западном Врачару играју деца у ваншколском времену под непосредним надзором и наставника и родитеља наизменце. 8. Заједничко бављење у међушколском времену и ручавање сиротних ученика и ученица у Ђачком Склоништу под непосредним надзором сталног васпитача. 9. Сем тога на последњој седници одбора за Ђачка Склоништа на мој предлог донета је одлука да Друштво још за време овог школског одмора отвори једно забавиште за ученике и ученице београдских основних школа у каком хладовитом врту, и да их ту, под непосредним надзором неколико сталних васпитача забавља разним играма и радњама према смеру, а сиротне и да храни. Али ову намеру Друштво није могло сад да оствари зато, што није никако могло добити подесно место. Б. Иосредна. 1. Општи састанци родитеља свих ученика једне школе и упућнвање и обавештавање о владању дечјем у кући. Оваких састанака било је у овој години по неколико у сваком школском крају и на њима је према потреби говорено о разним питањима из целе васпитне области.