Prosvetni glasnik

168

ЛРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

2. Посебни састанци родитеља појединих иди свих ученика једног разреда са разредним наставником и обавештавање о вдадању ученичком. 3. Међусобно обавештаваае наставника једне школе на школским већима о владању и делима појединих ученика. 4. Обавештавање наставника од ученика и др. лица о добрим и рђавим делима ученичким ван школе. 5. У некојим школама на видним местима истакнуте таблице са натписима који опомињу ученике на добро владање. Сва су ова средства несумњиво имала свога утицаја. А_ли, пошто ми је ово прва година у овом положају, за сад саи не могу да кажем ништа о добрим последицама њихова утицаја. По усменом уверавању неких управитеља ипак се осећа напредак. Али ако се ова средства буду савесно и угледно примењивала над ученицима за све време њихова бављења у основној школи, добри резултати биће очевидни. 6.) 0 књигама за бележење ученичких особина у овом извештају немам шта ново да кажем. За ову годину остало је онако како сам изнео у свом ирвом тромесечиом извештају. Али, надам се да ће се за идућу годину моћи да удеси онако како би у истини оне послужнле наиењеном задатку. Т Васпитна дисципдина Још у почетку школске године чим сам примио дуашост ја сам на првом учитељском већу поред осталога истакао и ову васпитну радњу и препоручио мере за њу. 0 свему томе говорио сам опширно у свом првом тромесечном извештају. Овде ћу само да кажем у колико су те мере примењиване и какви су резултати од њих опажени. а.) После изречене наредбе ученицима да нико не долази у школу пре одређенога времена, пазило се на то и ученици су се по том и управљали. Теже је ишло са тачним долажењем наставника. Неки нису никако могли да се навикну на рано долажење, зато су надзор над својим ученицима до свога доласка остављали другим наставницима. Отуда се у неким школама онет прибегавало оном старом „дежурању" — мери у опште слабој и за васпитни рад и ред. Једно због ове слабе мере, друго зато што је овде онде и она изостајала, осећале су се брзо рђаве последице од којих сам неке морао и сам да отклањам. У другим школама где је ова мера примењивана савесно и доследно, управитељи су се хвалили лепим резултатима, а то сам и сам опажао кад год сам наилазио у те школе. б.) То исто важи и о бављењу ученика пре и између ча-сова, одласку њихову кући, о реду међу њима у школи и на улици. Све мере које сам .нрепоручио наставницима за ово примењиване су у неким тпколама потпуно доследно и управитељи су се хвалили добрим резултатима, који су се осетили у другим васпитним радњама — настави и васпитању у ужем смислу. Од школа у овом ногледу нарочито се истицала школа у Палилули и на Западном Врачару. в.) И на чистоту школске зграде и свих одељења скренуо сам пажњу наставника још од почетка године. И управитељи и многи наставници трудкли су се у том у колико им нису сметале саме неподесне привремене школске зграде и дворишта са околином. Од школских зграда у погледу чистоте свих одељења и примерног одржавања свих школских