Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА 195

^Продужење курса. Кад на тај начин буде осигуран, у току курса средње школе, неки излаз за оне који морају што пре прећи на практичну радњу, а за мање способне ученике, онда ће се подићи ново учење оних, који остану у школи а то је такође врло важна ствар. Према томе, ја сам мишљења да не треба скраћивати трајање курса. 1 И без тога код нас је курс учења краћи него у другим државама, на нр. у Германији. Немојмо још више ограничавати образовање, чија се вредност објашњава п самим трајањем учења, које дозвољава не само да се младим људима предаду разноврсна знања, него да се што више подејствује и на њихове навике, да се покаже утицај на њихове способности; једном речју: да им се да известан умни развитак. ,При томе не треба губити из вида да учење ФилосоФије, теорије књижевности, и најтежих делова математике, које се даје по програмима и које им мора служити као основ за више образовање, тражи извесну зрелост суђења, које се може наћи код младих људи само зрелијег доба тј. код оних који су одраслији. На тај начин било би опасно преводити одвише младе људе у старије разреде, јер би се ново учење неизоставно понизило нли би се то учење појавило као терет које не могу поднети млади људи. Деда од 14 година не могу се с коришћу занимати изучавањем: „БеИгез РготтсЈа1ез" Паскала иди , 1Лзсоигз с1е 1а МеШоЛе" Декарта. , /Јрограми. Што се тиче самог састава предавања мора се признати да су наши програми одвише тешки. Њих треба упростити и олакшати. Њима нарочито недостаје елатичности. Једнообразност убија учење код нас. У целој Француској важе једни исти нрограми. У свима средњим заводима Француске исти је састав предмета, као да су потребе народа у свима крајевима подједнаке. „Изучавање појединих предмета треба удесити тако, да ученицн могу бирати састав школских предмета према својим способностима, вероватној будућој радњи и према економским потребама оног краја у ком они живе. Према томе, у средњим школама треба завести разноврсне курсеве учења, при чему та разноврсност не сме наносити штете основном Фонду општих знања, која карактеришу курс средње школе и дају јој познато јединство. „Курс ирвог циклуса. Озбиљно основно образовање даје неопходну основу сваког средњег образовања. По свршетку курса основног образовања, који може бити подједнак у народним школама или у млађим разредима лицеја, почиње први циклус. Овде (у I циклусу) оставља се ученицима, или боље рећи њиховим родитељима, избор између курса без учења старих језика, и другога у коме је основа латински језик. „У курсу, коме је у основи учење латинског језика, почињући од треће године учења, тј. у IV разреду, настаје подела, пошто учење

1 Као што знамо нарламеитска * комисија је смањида курс- учења у средњој шкоди за једну годину. Прев. 13*