Prosvetni glasnik

208

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

поделити ученике на групе; у једној групи, на пр. биће они учениди, у којих је број испреметаних бројева најмањи, у другој — они, у којих је тога највише; тада за сваку групу треба одредитп просечан број погрешака и нетачних циФара. Да наведемо бројни пример, из кога ће се јасније видети, како треба обрађивати грађу у подобним случајевима. Претпоставимо, да су огледи у погдеду памћења бро.јева извргаенн у разреду над 10 ученика и да су за поједине ученике нађени ови бројеви погрешака, омашака, нетачних циФара Изостављено Нетачно Исиреметано

А 2 4 7 В 1 2 4 С 3 2 5 Ђ 1 1 2 Е 4 8 8 Г 3 2 5 0 1 1 1 Н 2- 3 4 К 1 0 2 Јј ■ ■ 3 4 6

Просечни број погрешака, нетачних циФара и испреметања износи: 2-1, 2*2 и 4*4; дакле, број испреметања просечно је већи од броја осталих погрешака. Поделимо све ученике на две групе: 1) групу ученика А, С, Е, Е, 1 ј, у којих је највише испреметања, и 2) групу В, Б, 6, Н, К, у којих је најмање испреметања. Ако ми срачунамо на по се за сваку од тих група просечни број омашака и нетачних циФара, онда ћемо добити ове бројеве: прва група — просечан број омашака (изостављених бројева) износи 3, просечан бро.ј нетачних циФара (т. ј. место изговорених бројева написан други број) износи такође 3; друга група — просечан број омашака износи Г2, просечан број нетачних циФара — Г4; отуда закључујемо, да они ученици, који су учинили највише испреметања, учинили су такође просечно више омашака и написали више нетачних циФара, него ученици друге групе, у којих је мање омашака. Видимо, дакле, да начин посматрања и истраживања у овом случају веома личи на онај, који смо именовали горе при обради огледа са бројним резултатима. У већини случајева, у којима резултат огледа није бројни, но у којима можемо једним или неколиким бројевима да искажемо значење тога резултата, ти бројеви не изражавају цео резултат, јер остаје још неки део, који се не садржава у тим бројевима; тако, на прилику, ако се врпге огледи у погледу памћења појединих речи, — огледи, који се састоје у томе, што се разреду изговори низ речи да их ученици морају на памет исписати истим редом, којим су изговорене, онда се ипак