Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

211

бите црте сваке групе и у опште врши потпуну анализу прикупљеног материјала. Сравњујући међу собом посматрања од појединих посматрача могу се израдитн слични делови и у погледу истих бити уверен, да су они одиста верни и тачни и да не зависе од субјективне оцене експериментатора. У опште је врло тешко прописивати општа правила за таква питања, која могу бити тако разноврсна и разнообразна, као што су огдеди, извршени у погледу испитивања виших психичких Функција, или одговори на разасдата питања. Сад ћемо навести примере, који ће објаснити, како треба поступати при обради компликованог материјала. Први наш пример тиче се охмеда у иогледу памћења реченица: у разреду од 40 ученика прочитадп су ученицама ову малу причу: „ Старан крествлнка / 64 л4тђ /, которал жила вт> маленБком-в домћ/ Реколе/, повела/ вт. поле'/ свое стадо/. В г 1> то времт. какт. она рвала траву, / гадгока,/ спрлтавшалсл вђ хворост$,/ бросиласв на нее/ и укусила се/ н&сколбко разт>/ вг руку. / Бћднан/ женш,ина/ отт> атого умерла.' Ученици су морали, одмах, по свршетку читања, да ту причу испишу на памет, трудећи се да је напишу од речи до речи, не изостављајући и не мењајући ни једне речи. Добнвено је 40 одговора. Кад те одговоре читаш, онда у почетку савршено не знаш, како ћеш приступити обради њиховој, — они изгледају тако разноврсни, да се просто губиш у њима. Опоменимо се горе-наве^еног правила: прва нам је дужност да одредимо, да ли се сви делови одговора мењају и у каквој се мери мењају. Дотичну причу можемо поделити по смислу на, 17 одељака, који су у горњем тексту одвојени вертикалним линијама. За сваки одељак можемо израчунати, колико га је ученика написало тачно, колико их је, који су тај одељак сасвим заборавили, а колико их је који су га нетачно написали, заменив једне речи другима. На тај начин добићемо овакве податке:

Н.аписали тачно:

Заборавили:

Нетачно

Стараа крествлнка • ■ • -

13

0

27

64 лћтт.

21

14

5

Которал жила вт> маленвком

домћ

4

22

14

Реколе

18

25

2

повела ........

3

3

34

вђ поле •

15

14

11

свое стадо

21

3

16

Вђ то времн какт. она рвала

траву

9

12

19

гадгока

35

0

5

спрлтавшалсл в г б хвороств

14

17

9

бросидасБ на нее

12

17

11 14*