Prosvetni glasnik
134
ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК
ће му купа изаћи? Купила мајка 18 крутака, а има четворо деце, колико ће доћи сваком детету? Како ћеш то наћи? (Поделићу 18 крушака на 4 места за 4 детета). Један сељак продао 4 вепра за 17 банака, пошто је био један вепар ? Како ћеш израчунати? Један човек за 4 дана потрошио 18 дин. колико је трошио на дан? Како ћеш израчунати? Дели се 17 и 18 са 5. Нека стоје дрвца на клупи, а ви пазите овамо. Колико се пута по 5 дрваца налази у 18 дрваца? (5 дрв. у 18 дрв. налазе се 3 пута). Претиче ли ту нешто? Узмите једно дрвце, а остаће вам 17 дрваца. Сад ми кажите колико се пута но 5 дрв. налази у 17 дрваца? (5 дрв. у 17 дрв. налази се 3 пута и 2 претичу). Хајде пробајте је ли тако. Наставник треба да види јесу ли лепо узимали и поделили. Дајте сад опет оно једно дрвце па опет да буде 18 дрв. Кад тих 18 дрв. поделите на 5 места, по колико ће доћи на свако место? Хајд' поделите тих 18 дрв. на 5 места да видимо да ли је тако. Прегледати, па позвати 2—3 њих да каасу (у потпуној реченици) колико им је дошло. Дакле, 18 дрв. ка.д се поделе на 5 места, ло колико долази на свако? Сад неколико таквих задатака. 5 кг. каве стају 18 дин. Пошто је један кг. ? Како ћеш израчунати ? (Поделићу 18 дин. на 5 места.) Па кад се 18 дин. подели на 5 места, по колико ће доћи на свако место? Одговорити потпуном реченицом. Дакле, пошто је 1 кг. те каве? Неко потроши за 5 месеци 17 банака. Колико је троншо на 1 месец? Како ћеш израчунати? Дакле колико је трошио на месец? Један колар има 18 точкова. Колико се кола могу саставити од тих 18 точкова? Колико точкова иду у једна кола? Па како ћеш то израчунати? (Треба да видим колико се иута по 4 точка налази у 18 точкова.) Кажи ти колико се пута по 4 точка налази у 18 точкова? Дакле, ко.шко се кола може саставити, кажи ти. Итд. Сад на овај начин треба ноказати и дељење броја 18 са 7 и 8; а тако исто и дељење сваког другог броја где има остатка. Кад се овако сврши са очигледним средствима и задатцима из ашвота — где су замишљене стварне количине — онда се прелазн на рад са аистрактним бројевима. којима се предавање завршује и најтачније сазнаје је ли дотична рачунска радња двема претходним радњама добро научена, а у исто време чини се ирипрема и за писмено рачунање. Тај рад са апстрактним бројевима треба извршити овако: Колико се пута налази 3 у 17 ? Колико се пута налази 4 у 18? Колико се пута налази 5 у 17? 7 у 17? 8 у 18? итд. Кад се иодели 17 на 5, по колико долази? Кад се подели 18 на 4, по колико долази? Кад се подели 18 на 7, ио колико долази? 18 на 8? 18 на 5? 17 на 7? и т. д. И кад се рачун не предаје по Грубеовом начину, већ по оном другом, онет се сама радња дељења врши овако, јер — као што је