Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

139

Напослетку, телесно вежбање мора бити удешено према добу и развитку дечјем, оно дакле не сие бити шаблонско иди једнако за сву децу". Тога нити има у војним вежбањима, нити може бити. Оно је скроз шаблонско. Др. Влада Поповић у својој књизи Школа и Здравље износи шта вели Берзевици: „Школи није потребан милитаризам, но кретање, које би било на основи личне слободе и иницијативе. Енглеска је увек стојала најбоље са физичким образовањем и увидело се, да је то резултат слободног кретања — шшвања, тоциљања, веслања, излета и дечјих игара, које су у Енглеској неговане. И данас, кад год је реч о физичком образовању и реформи тколске гимнастике — помишља се на та слободна кретања, којима се вежба и челичи тело, а у исто време делају и васпитно. У дечјим играма има врло много елемената, који могу повољно дејствовати у смислу дисциплине, пооштравања пажње, хитрине, очвршћавања воље и развића осталих лепих особина, којима се треба човек да одликује у корист своју, својих ближњих и своје домовине". Могу ли нам дати то све војна вежбања? Неће ли војна вежбања кварити само хармонију у извођењу остале (горње) гимнастике коју Берзевици износи, ако би се војна вежбања упоредо завела са осталом гимнастиком? Зар није боље да војна вежбања настану са свим после остале школске модерне гимнастике ? — Завести их онда кад ко и дорасте потпуно за њих. Зашто крпарити? (Не могу се у потпуности војна вежбања завести по школама. Има и таквих радњи, за које треба више снаге више јачине, коју деца и дечаци немају). Зашто децу и дечаке окивати милитаризмом онда, кад се безусловно то нротиви њиховој природи, духу наставе и правцу, коме треба да се упућују у тим годинама? Не би ли то био највећи грех? Зар нам за то не дају општег и најбољег примера и стари културни народи? Еако су они вежбали своју омладину? Нису ли они неговали највише омладинске и дечје игре, које су им доносиле онаке и онолике користи у целом њиховом друштвеном животу? Шта су радили стари Јелини, како су упућивали своју омладину, чиме су је напајали? А та вежбања нису ли резултат слободног кретања? (Види о томе у: „Физично васпитање и његове реФорме" од Ср. Стојковића, проФесора,). А шта раде данашњи културни народи? Цео цивилизовани свет одавна је почео да се отреса и отреса се од таког телесног вежбања, где би се ма на који начин заморавао ум нарочито школске деце. Енглеска, где је и колевка готово свих витешких

склона да иређу одмах у разузданост и да не одржавају никаквог реда, а нри обуци у гимнастици мора бити реда.