Prosvetni glasnik

408

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

Овака промена особито је потребна у понављању. Пређено градиво,. које је одређено наставним програмом, треба да остане својина ученикова. А ./1И за то није довољно да се оно нређе само једанпут, него се оно мора чешће понављати. Понављање пак онога тто је већ ма колико познато по себи је досадан посао и замара лако ученике. Али ту и ако нема промене у садржини, може је бити у обдику. Тако пређено ]фадиво може се понављати усмено, писмено; може се мењати ред у коме сестаро градиво износи. Ова промена у реду излагања може бити по разним гледиштима, тако да се једно исто градиво у неким предметима може понављати по неколико пута и увек на други начин. Ову промену треба да изводе сами ученици. Али да би се ученик подстакао на ову проиену наставник мора подесним иитањима да тражи друге чланове у низу представа ученикових и да их одређује за циљ поновног излагања. Тиме ће ученик бити приморан да низ једном добијених представа раствара на његове елементе и да их на други нов начин везује, тј. да их тако уређује како ће се добити нов облик у низу. Тако у историјској настави може се тражити да ученик познате периоде као и живот историјских особа износи обрнутим редом, од краја ка почетку, место хронолошким током; да. извесне историјске истине сматра као последице, па да онда идући уназад тражи узроке поразу опадању народном, пропасти државној; да каже како би он радио у једном конкретном случају; на који би начин он то постигао или како би он непостигнутом циљу даље интао и др. Тако се исто из познатих низова представа могу издвајати само поједини чланови, па из њих правити нови ннзови нпр.: побројати само оне историјске личности које су се одликовале неговањем наука и вештина, које су помагале поЉску привреду, трговину и занате, који су се одликовали успешним ратовањем, који су ратовали с Грцима, који с Турцима, а ко је везивао пријатељство с тим народима и др. У земљопису се могу стављати задатци да се начини план за путовање, да се онише пут кад би се ишло уз једну реку или низ њу, да се нацртају карте, да се повуче железничка пруга; или да се поброје реке које теку у правцу на исток, запад и др. У познавању природе може се од ученика тражити да опише један објекат обрнутим редом према оном како су научили и др. Тако се и у свима другим предметима може ионављање вршити на најразноврснији и увек друкчији начин, па да има нромене у томе. За промену је особито подесно у извесним приликама и корско говорење по такту. А, оно је добро средство и онда кад снага ученичка почиње од умора да попушта, Јер, сваки ритмички утисак производи у човеку једно живље расположење, дух оживи и кадар је да истраје и даље у послу на коме Је иочео да малаксава.