Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

411

ограничи. Пола часа умнога рада за оие би разреде било довољно. После овога времеиа просечно настуна већ умор код ученика и потреба да се рад прекине и ученицима да прилика за одмор. Али ови прекиди за одмор потребни су и због телесног умора, који такођер наступа, као што смо раније видели, од дужег седења. Пошто седење није потпупо мировање за све делове нашега организма, то ученичко тело није кадро да издржи 2—3 часа непрекидног седења, јер мишићи који су при том у послу морају се најзад заморити. Овакав мишићни умор јестз повод свакојаком мењању телесног положаја који и у најсавршенијим школским клунама могу бити штетни по здравље. Зато се мора дати деци прилика да одморе оне своје делове тела који су на овај начин заморени. То се може постићи само дужим прекидима мирног школског рада, за време којих деца остављају своја седишта и проводе у кретању. Тада се доњи део тела и грудни органи ослобођавају притиска, који су подносили за време седења; удисањз је слободније и дубље; чист свеаЈ ваздух се удише и опток крви је бржи; оку је дата могућност да гледањем у даљне предмете одмори свој акомодациони апарат и др. — Све то заједно ублажи и физички умор у организму и даје му нове снаге да издржи напоре који га у даљем раду очекују. Ови су прекиди, даље, згодна прилика да се за то време уклони још и други један проузроковач умора. Познато је како се брзо поквари ваздух у пуним учионицама, ако ове немају добро удешене вентилације. Највећи број испитивања показује, да на крају једног наставног часа угљена киселина далеко премагаа количину, која је допуштена. Сем ове за то време се у учионици развијају још и други гасови; диже се собна нрашина; ваздух се загреје тако да цела учионичка атмосФера постане тешка, загушљива, несносна. У такој средини и дух и тело ученичко почињу да млитаве, умор ночиње да наступа брже него иначе. У таквом случају једино је средство испустити из учионице покварен ваздух, а пустити унутра свеж, чист ваздух с поља. Ово се најпоузданије врши једновременим отварањем врата и ирозора на учионици. Зато је носле извесног времена потребан прекид у школском раду, за које ће се време учионица добро проветрити. На овај начин добивен чист ваздух у учионици од велике је добити не само по здравље ученичко, него он знатно олакшава и рад ученицима; у свежем ваздуху и дух је свежији, па ће се и лакше савладати онај посао духовни који је за тај час одређен. И разне органске потребе које се јављају код деце за време чаеа, ако не утичу непосредно на појачавање умора, оне ометају у раду, одвлачећи пажњу васпитаникову на себе. Прекиди су удесна нрилика да се оне за то време подмире како би рад иосле ишао без сметње. Истина задовољавање ових потреба често у почетку не долази отуда што то