Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

479

Универзитети не могу да ириме све оне који би желели да. се у њима образују. Од 40.000 лекара и хирурга, којих има у Јанану, еамо 600 имају универзитетско образовање. Од конкуреиата може тек једна трећина да се нрими у универзитет. Студенти су у осталом ослобођени војне службе до 28. годиие и могу као једногодишњади добровољно да служе. А да би се помог.ш у оскудици универзитета, основане су при унивзрзитетима школе за образовање: једна за кинески језик и дитературу, и једна за природне науке; сем тога, више школе: једна за физику и хемију, за математику, за енглески језик и литературу, и за стране језике и литературу. Заједно са оба универзитета има дакле осам виших школа у Јапану, које све стоје под непосредном управом министарства народне просвете. Конкуренти имају да полажу испит; њихови одговори бележе се и шаљу окружној просветној управи, где изабрани одбор прегледа документа и нумерише их. Нарочиту нажњу заслужује технички Факултет, који се дели на девет курсева, а сваки курс траје три године: 1. наука за грађанске инжењере, 2. примењена механика, 3. бродарство, 4. оружје, 5. електрицитет, 6. архитектура, 7. примењена хемија, 8. екснлозивна тела, 9. познавање мина и метала. Нарочита се важност придаје — као што гласи специјалан извештај царског универзитета у Токију — практичним предавањима, која имају циљ: да спреме студенте за практично примењивање стечених знања. Резултате ове практичне наставе, на пример, у науци о експлозији, они су сјајно показали без сумње при опсади Порт-Артура. У Факултету природних наука важан је институт сисмологије. Заиста јо Јапан сгворио науку сисмологије за кратко време од двадесет година. Сисмологичку опсерваторију можемо сматрати као светски украс. Сем тога заслужује пажње морско-биолошка станица (између залива Сајамског и Токијског). С нсмачкоЈ С. С-1ева

БА0ПИТАЊЕ ЖЕН0КИЊА У ЈАПАНАЦА Јапан је земља која необично брзо напредује. Она је као Феудална за десет година (1867.-1877.) постала модерна уставна држава. И данас се Јапан може у најбољем смислу ове речи назвати модерном државом,. чија култура може да се мери са културом западно-европских држава. А ово се може нриписати положају јапанског женскиња. Још од појаве будизма и КонФучијеве науке заузеле су жене готово исти социјални ноложај као и људи. Тада није било ни трага — као што вели Нарузе,. оснивач првог женског универзитета у Јапану — оне „варварске идеје":