Prosvetni glasnik
60
ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК
Ко је онда већи: ти иди Малиша ? — Ходи ти, Гојко! — Измери се ти! — Докле је теби? — Ево ја ћу овде на зиду да забележим докле је метар, па ви после можете да видите докле је коме. (Забележити). А сутра ћете сви донети по један конац или узицу (канап), па да измерите одавде довде, или на овај метар, па да знате колики је метар и да можете да мерите. — Сад изиђи ти, Алекса! —• Узми овај метар и измери ову клупу! — Колико износи? — Измери таблу? — Колико износи? Које је дуже? — Изиђи ти, Антоније! — Измери овај зид одавде довде! — Колико износи ? — Који је дужи? — Доста!... — Ви видите, да и табла и клупа не износе равно два метра, а ни зид равно . .. (толико и толико), него нешто више или нешто мање. А људи су изнашли те да и то мало, више или ман>е, измере. И за те мале дужине они су измислили и мале мере. Ево, то су ове на метру! (Иоказати их). А да би боље видели, ево ја ћу да вам нацртам метар и те мале делове његове на табли! (Нацртати метар у правој величини и обележити само десиметре). Ево, ове мале мере су за мале дужи^е. Оне се зову дасиметри. (Написати на табли). — Колико има ових десиметара ? — Колики јо јодан десиметар ? (Он је, од прилике, колико шака. Ево, да видите !.. .) Сад измери ти, Благоје, ову клупу! — Колико износи! — Изиђи ти, Бошко, па измери таблу! — Колико износи? — Изиђи ти, Бранко, па измери овај зид! — Колико износи? — Добро је. А за, ове још мање дужине има још мањих мера. Ево то су ове! Ево да их забележим на табли! — Оне су колико прст или нокат. Колико их има у овом једном делу што се зове десиметар ? — Колико их онда има у целом метру ? — Би ли когод знао како се зову ове још мање мере или делови од метра ? (Ако не знају, казати и написати на табли: сантиметри). — За још мање дужине има и још мањих мера, а то су ове рецке, што их видите на метру. Али то ћете ви учити до године, у III разреду. А сад ћете добро занамтити само метар, деситетре и сантиметре . . . * — Јесте ли донели конац, што сам вам јуче казао? — Извадите га! — Завежите га на једном крају! — Одатле ћемо да рачунамо. Сад не знате докле хвата метар. Зато ћу ја да вам оставим да то премерите: неки овде на метру, неки онде на зиду а неки овде на табли. А ко хоће, може и овде на клупи, или после од свога друга... — Јесте ли премерили метар ? — Сад и ви имате метар. Још вам треба да обележите десиметре и сантиметре. То не морате ни да мерите на метру или на табли. Него како можете? — Можете ли то сами? — Хајде, учините! — Али смеју ли дабудуједни делови већи а други мањи ? — Зато, ко не може да подели да сви десиметри буду