Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

61

једнаки, он боље да премери овде на метру... Обедежите сада сантиметре! — Ето, сад и ви имате метар! Сад ћу да Јвам задам: да сви код куће измерите по коју ствар па да забележите и да ми донесете!... * — Јуче сам вам казао, да сви измерите по нешто код куће. Сад да ми кажете, ко је шта измерио и кодико му је изишдо — Изиђи ти, Васо! — Измери овај зид! — Колико износи? Забележи на табли, да не заборавимо! — Изиђи ти Ведимире! Измери га ти, да видимо је ли Васа измерио добро ! — Колико ти је изишло? — А Васи? — Је ли једнако? — Изиђи ти, Вељко! ■— Измери га ти! — Колико издазн теби? — Заииши! — Је ли једнако? — Зашто није једнако? — Ко је погрешио? — У чему је грешио? (Деда ће погађати, а учитељ ће им најпосле свратити пажњу на то, да метри морају бити једнаки и да се мора мерити у иравој линији). * — Је ли ко видео кад л>уди мере веће дужине: њиве, ливаде, улице, путеве итд, ? — Чиме мере? — Кодики је тај конад, конопац, ланац или пантљика? — Ко је то видео ? — Ко није видео? — Ево, ја ћу да вам покажем. Ево, ово је та мера! ... (Одвити је и показати и пребројати метре на њој, па питати: кодико има метара). И ви ћоте да направите оваку меру. Зато сутра донесите сви по један конац или узицу и, ко уме, он нек одмери равно десет метара, па ћемо сутра видети је ли добро!.. б) Површине и мере за н .их — Метром, десиметром, сантиметром и „ланцем" мере се само . дужине. Било да меримо њиву или диваду или пут и улицу нас се ништа не тиче њихова ширина, него само дужина као кад би растегао конац. Али многе ствари имају и ширину. Ево нпр. табла поред дужине, одавде довде, има и ширину, одавде довде. Ево, и клупа има своју ширину! Ево и даска у патосу има дужину и ширину! Које је ширина у наше учионице? — Изиђи ти, Веседине, и измери јој ширину! — А колика јој беше дужина? — Које је веће? — Јесу ли све собе оволико дугачке! — А јесу ли све оводико широке? — Јесу ди све улице и путови подједнако широки? — Које су улице шире, а које

1 За овај рад сутра дан ваља изићи у поље, где је најзгодније место за мерење. Најпре деда могу иремерити своје »ланце, <! те да виде јесу ли добри. Онда ће отлочети мерење. За сваку дужину учитељ ће одредити до некодико ђака. Кад лремере, онда може ироменити, те да једна гомилида контролише дуугу. Од сад не треба никад да изиђу у поље а да не понесу сваки свој »ланац« и да не мере. Овде ће најбоље видети и колико је сто метара или хектометар.