Prosvetni glasnik

378

ПРОСВБТНИ ГЛАСНИК

диница. У њима је још 3 шестиде и 3 јединице. Свега је дакде 7 шестица и 3 јединице. Тако се бе :Ј по муке и без механизма за сваки број до 100 може наћи колико се пута који мањи број налази шш „садржи" у њему помоћу десетица. Г НАУКА X Р И Ш ЂАНСК А О овом предмету у опште У свом .Раду у I разреду" казао сам, да ми је у почетку најтеже било предавати овај предмет. Ово је долазидо отуда, што ми је бидо тешко да измирим веру с науком или знањем, веровање с разумом и механизам, који провејава у овоме предмету по самој природи његовој, с разумевањем, које треба да провејава кроз сву наставу. Кад сам доцније прочитао сва четири јеванђеља, на којима .је засновано све хришћанство, видео сам, да учење Христово или наука његова не стоји на догмама и на веровању у њих него на љубави, на љубави нрема себи, према другим људима и према Богу, на безграничној љубави, која тражи да волимо и непријатеље своје. Па и ако ми ово данас не чинимо, и ако ћо можда бити немогућно да се 0110 икад и оствари потпуно, ипак се мора признати, да је ово најчистија основа на којој посгоји једна вера, и да је таква вера најидеалнија, најузвишенија. Зато се за хришћанство и може рећи, да је то религија далеке будућности. Али, наше је, да се ириближујемо томе идеалу и да примичемо ту далеку будућност колико можемо ближе. С тога и целокупно васпитање има дужност, да гаји у срцима омладиие ову љубав ирема људима и ирема Богу, па отуда има ту дужност п васпитање школско. Ову љубав према ближњему и нрема ономе што је највише, васпитање је ироширило и на оно што је лепо и добро. И овде се религија наша или Наука Хришћанска додирује с науком о моралу и васпитањем у ужем смислу. Она ће иотпомагати ово васпитање и оно њу. С тога учитељ и мора најнре пазити, да живот његов и ученика његових буде чист, светао и моралан. И онда ће тек иоуке ове врсте имати пуно вредности. У противном, оне ће бити празне речи, које казују оно што не чинимо. Зато најпре, да сс волимо. Да воли учитељ децу и да се деца воле међу собом. Да воле и родитеље своје и све људе. Особито истицати поштовањо старијих, који су створили све оно што млад нараштај има. А у природи тражити лепоте и узвишености, која води непостижности и ономе што је вечно и највише.