Prosvetni glasnik

НАУКЛ И НЛСТАВА

333

сваком годином увећавају, то је боље што пре почеги овај посао, као што је то негдо већ и учињено чак и код већих бибдиотека. Тако је још 1877. године штампан каталог бердинске гимназије 2иш §гапеп К1оз1ег, која је већ тада пмала 21 000 свезака. Велика су невоља шкодски извештаји са научним расправама. Њих не треба каталогизовати, тим мање, гато од 1876. године има штампаних спискова њихових од Кдусмана и Тајбнера, а радови пре те године су сада без вредности. Боље је употребити време на важније посдове око каталога. Што се тиче чувања ових школских извештаја, као да је најпростије и најбоље разређење по заводима и чување у затвореним положеним кутијама. При спремању каталога за штампу најподесније је извршити и пребрајање библиотеке по дедима и нарочито по свескама. Кад има већ штампани каталог, треба даље водити писанп каталог све док не дође време, да се штампа допуна старијем катадогу. Азбучни каталог по листићима треба задржатн опет и радити га у два примерка, па једне листиће, по боји другачије, уметати у стари азбучни католог, а друге разређивати по струкама. да послуже за штампање допунскога катадога, које ваља предузимати сваких 10 до 15година. Спискови, који се штампају у годишњим извештајима и које треба уредити по струкама, но могу заменити штампане каталоге; исто тако ни другачије саопштоње о новим набавкама. При спремању нових листића за каталоге, нарочито ради штампања допунских каталога, добро јо од времена на време чинити делимично преуређење библиотеке а још пре тачно пребрајањо на самом месту по свескама и делима, уопште и према струкама, иа ресултат тога пребрајања уносити и у каталоге. На тај се начин може припремити тачна статистика библиотечкога стања уопште, но струкама и по одсецима времена, која за сада није могућна због недовољно развијенога катадогизовања. Треба тежити размени штампаних каталога (не само у облику школских извештаја) између иојединих школских књижница, како би се тиме прокрчио иут за, узајамну позајмицу књига међу разним заводима. Реални каталог мора а она друга два треба да су увек изложени у наставничкој соби (канцеларпји). Држање лисних каталога најпрактичније је у т. зв. Л.ипмановим кутИјама. 2. Ручна библиотека и часописи. — У свакој наставничкој соби мора бити једна ручна књижница, која садржи најважнија дела за наставу свих предмета и наука што су с њима у вези и то у најновијим издањима. Њен обим стоји до месних прилика, али не би требало нигде да је испод 200 свезака од прилике, а по могућству да достиже до 500 свезака.