Prosvetni glasnik
НАУКА И НАСХАВА
335
лостаје непотребно, да се о њима нарочито саопгатава; ствари послате на разгледање добро је затворити по свршетку часова, јер то је туђе добро а тада човек не .дгоже бити довољно обазрив у свакои погледу. Тешкоћу за ручне књижниде чини немање местау наставничким собама, које су чесго и иначе мале; ади и ту се може помоћи често практичним употјЈебљавањем свих простора и моста, а при преграђивању и зидању шкодских зграда ваља имати на уму и то, ако се неће, да се уз наставничке собе одреде и нарочиги простори за ручну књижниду и читаоницу. 3. Главна библиотека. — Занимљиви су подаци Улрихови о броју свезака у појединим средњешколским књижнидама у Немачкој; али у то ми не ћемо удазити. Само да наведемо, да четири од њих имају но 40 000 свезака, 6 по 30 000 и више, око 20 000 и више свезака њих 24, итд. У Немачкој има 1378 средњих шкода са преко 4 мшшона свезака и на њихово увећавање троши се годишње 500 000 марака (око 625 000 динара). Удриху је познат буџст у 150 завода, од којих 20 имају на увећање књижнице преко 1000 м. (1250 дин; неки по 1500 м. или 1875 дин.), највећи део (52) по 600 иди 700 м. (750 и 875 дин.), а има их и са 300 м. (375 дин.). При одређивању буџета треба имати на уму ведичину кодегија и месне прилике; па како се и једно и друго мења, ваља од времена на време прегледати шкодске буџете за материјадне издатке библиотека. Готово свима школским књижницама по малим, забаченим местима, а често и великим, у старим заводима, потребно .је појачање средстава. Испод 500 марака (625 дин.) не треба нигде ићи. 4. Систем давања књига на читање у библиотеци и код куће. — Ово је најглавнији одељак Улрихове књиге, који је и најдетаљније разрађен. У нитању о систему употребе главне библиотеке Улрих даје нарочити значај првоме систему, тражећи да се он понајпре и што боље заведе код средњешколских књижница. Он у том погледу, укратко речено, тражи ово: Систем давања књига на читање у библиотекама наставничким у средњим школама треба поступно заводити према потреби и месним ириликама, тј. књиге из главне библиотеке треба да стоје на расположењу за употребу на самоме месту свакоме члану наставничке колегије у свако доба (дакде и изван школскога времена и о школском одмору) и без посредовања библиотекарева, ради научних радова, прелиставања, итд. То је потребно с погледом на а) такве уредбе код већине других научних библиотека нарочито у истом месту; ћ) већ вршену и опробану праксу у неком броју библиотека самих средњих школа;