Prosvetni glasnik
ОЦЕНЕ И ПРИКАЗИ
Р$усНо1одЈе с!е ГЕпГап* е! РесЈадодЈе ехрегјтеп!а1е. Арегси (1еб ргођ1етез е1 <1еб теШоДез с1е 1а поиуеНе ре(1а§о§1е раг 1е Т)г Е(1. С1араге<1е, рг1уа1;-(1осеп1 е! (Игес1;еиг (1и Еаћага^шге с1е Рбусћо1о§1е (1е 1'ХЈп1уегз11е с1е Сгепеуе. — бепете. Н. КипсИп^, ес111;еиг. 1905. 76 страна. Значај и заннмљивост ово књижице види се већ по самом натпису. Поред увода, она садржи ових шест одељака: Историски пре]'лсд, Проблеми, Методи, Интедектуални умор, Памћење и различна исграживања са Закључком и БиблиограФијом. Ја ћу, у даљим редовима, у главном показати, према писцу, шта се хоћо овом књиашдом, а уз то ћу саонштити и његов преглед литературе за експерименталну педагогику с психодогијом детета; и ово ће, надам ее, бити довољпо за нашо посленике ове врсте, те да увидс: како је од великога значаја проучавати нашу деду, па на основу тога проучавања писати педагошиа дела и уџбенике. Време је да се једн ж отргнемо од простога. копирања туђих ствари. Наше прилике траже наша дела. Стога, све што су напреднији народи постигли ма у ком нравцу, научном или уметничком, ми можемо примити, али нро употребе ваља испитати: је ли то прилагодно нашем духу и телу. Нигде нак на то не треба већу пажњу обратити као у Педагогици и 11сихологмји. * Основна је истина, да се Педагогика користи познавањем детета, као што се Хортикултура служи познавањем биљака. Међутим, многи наставниди, којима се поверава да развију интелекат, да створо карактер и да спрече рђаве инстинкте, никад нису ни изучавали шта је карактер и инстинкат. Њима нису познати закони развијања ових Феномена, закони који се морају знати ири примени наставнога метода.