Prosvetni glasnik

19*

НАУКА И НАСХАВА

269

Даље, савремена настава из цртања тражи, да се деца цртањем вежбају и усавршавају да задобијено богаство облика преИначавају, дедове нечега кбмбинују са дедовима дрлтог чега у разним односима, На томе се осиива евако изнадажење онога, што је ново, и измењивање онога, што већ постоји. Дакде, као што се види, она тежи и образовапу стваралачке фантажје, без које не може бити ни добра државника, ни добра реФорматора, проналазача, па и никаквог напретка. Развитак се ове Фантазије потпомаже нарочито цртањем по памћењу. Види се, да цртање по памћењу има велику васпитну важност. Оно потпомаже технику, јача пажњу и вољу за даље посматрање и потпомаже развитак Фантазије. Остаје нам да напоменемо још и то, да савремена настава из сдободноручног цртања развија и мегује у ученика и естетичка осе&ања. Ко не осећа оно што .је депо, бидо то због природне неспособиости, ил.и што није имао придике да се естетичка осећања у њега развију, тај се као човек не може никада ни васпитати довољно. Идеја онога, што је депо за око, остварена је у природи. Треба, дакле, само навикавати око детиње да може уочити оно што је лепо у природи. Дете води природу, и та се љубав може у васпитној настави из цртања још више нојачати. Васпитна настава из цртања доноси детету сазнање о депотама природних предмета, радост и љубав према њима. Како, пак, савремена настава из цртања узима своје градиво једино из обдасти природе и уметности, то она има удеда и у образовању естетичких осећања. Ако је код већине у једном народу необразовано око и не развијен сопствени укус (шго .је веома важно у индусгрији и домаћим продуктима), такав народ не може ни тежити да производи оно што је лепо — он обично и поддеже кудтурнијем и напреднијем народу. Да овога не би било, потребно је, да још код деце образујемо око за тачно гледање и схваћање, а руку за брзо и дако представљање. Потребно је, да што више образујемо укус и уметничко разумевање, као и заузимљивост и истрајонст у раду. Ну, пошто знамо да савремена настава из цртања свему овоме тежи, то се сдободно може рећи да она помаже и културно развиКе уопште. Из наведенога јасно се види, да је савремена настава из цртања одлично средство за вежбу нашег највпжнијег чула — чула вида. Затим, оно је изврсно средство за вежбу гиаке и целе руке, иа и за образовање разума, фантазије и естетичких осеКања. Вредно ће сада бити да укратко изложимо и наставно градиво, које служи у настави из слободноручног цртања.