Prosvetni glasnik

270

ПРООВЕТНИ ГЛАСНИК

А аи , пре но што б) г демо о њему говоршш, да нретходно напоменемо још и ово: Готово су сва деда у стању да илуструју сваку иричу, басну и песму, наравно, на свој начин, као и разне догађаје и природне појаве: дугу, звезде, месед итд. и то све из главе. Кажимо ма ком ђаку, који је тек први пут ступио у школу, да нацрта какав предмет, што се надази пред његовим очима, и видеће се да га он и не гдеда, већ ради напамет — по сећању. Ово је, дакле, доказ да је цртање по сећању дакше од цртања но посматрању. Деца увек у почетку цртају само оно што знају — што је у њиховој свести, па тек додније и оно што посматрају. Зато и савремена настава из цртања прво узима, за полазну тачку, цртање ио памћењу, па онда поступно предази и на цртање по предметима из природе. Од природних предмета савремена настава из цртања узима у почетку само проста природна теда, код којих преовлађују два правца, дужина и ширина, док трећи — дебљина, изостаје, јер је незнатна, те је дете не може лако ни приметити, дакле само иљоснате иредмете. Овде долази: разно лишће, лентири, таблица, писмо, лењир итд. Лишће је врло просто и лако за цртање, а разликује се по тешкоћи својих облика, те због тога пружа могућност да се може поставити поступни ток у настави из цртања. За старије, пак, разреде још су подесни и ови ириродни предмета као: разно цвеће и воће, пужеви и шкољке, лептири и бубе; нтичије ноге, главе и крила, као и испуњене птице; разне тиквице које служе за украс; разни вештачки предмети: лонац, саксија, крчаг, чаша, нож, длето, чекић итд. У нрироди, дакле, нема ничега што не би могло корисно нослужити за наставу из цртања. У њој имамо предмета ночевши од најпростијих па до најсложенијих, те због тога их и можемо врло лако груписати, како према узрасту, тако и према моћи дечјег схватања. Савремена настава из цртања тражи, да учепици цртају из ирироде само оне иредмете, који су узети из њихове околине и који су им добро иознати; даље, иредмете, које су наши стари волели и иознавали и, наиослетку, иредмете, који одговарају духовном развиЛу, и моћи дечјег схватања. Само је такво наставно градиво кадро, да пробуди у ученика интерес, који је тако важан за душевно образовање. Ради бољег прегледа, изводимо следеће: 1). Савремена настава из слободноручног цртања уиу&ује и вежба ученике у самосталном иосматрању ирироде, у лаком, јасном и брзом иредстављању онога што је иосматрано, као и у чувању стечених иредстава; 2). Она иолази од цртања ио иамКењу, иа онда иостуино ирелази и на цртање иредмета ио ирироди;