Prosvetni glasnik

272

НРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

чак и непознат! Гдавно је, да ту буде срнски језнк и наука хришћанска — који, по свој придици, у овим школама ел.уже као иомоћно С]»едство у женским ручним радовима?! Вредно је да сада видимо шта обично раде ученици на часовима цртања у нашим школама. У основним шкодама ученици обично прецртавају са прегдедница и.1и са шкодске табле на својим мрежастим иди истачканим свескама разне геометријске и орнаментске Фигуре, које не могу апсудутно никада бити занимљиве за децу, .јер су за њих непојчљиве; то су само апстрактна геометријска обедежја — годе шареиништа више. Цртање по мрежастој иди истачканој хартији уведено је још 1839. године, и то ирво у аустријским, а затим и немачким шкодама, иа је отуда пренесено и у наше основне шкоде. Као раздог, да треба ученици да цртају по мрежастој или истачканој хартији, бидо је то: што се држадо да се може отпочети цртати још у раније дечје доба; што се могдо радити са цедим разредом ; што се при цртању постизавала извесна чистота; и, најзад, што се пружада могућност и сдабим ученицима, — да и онн могу нацртати нешто депо. Противу овога, т.з. „стигнографског метода", одмах су устади многи, а нарочито лекари, који су доказивади да је он врдо штетан за нежне дечје очи. Ну и иоред тога, што је овај метод штетан са здравственог гдедишта, он не даје готово никакве иди само привидне резудтате. Рука се мадо иди боље рећи нимадо не вежба у сдободном кретању, нити се, пак, њиме иостиже код ученика самостадно вежбање у посматрању. Ето то је тај метод из наставе цртања, који и данас господари у нашим основним шкодама. У средњим се шкодама са мадом изменом, ради по методу, који је прво био заведем 1840. године у Француским школама, па је онда прешао и у немачке средње школе. По овом методу ученици обично цртају: разне геометријске моделе, гипсане Фигуре, а тако исто и разне ствари из природе. Наш наставни програм за средње шкоде тражи, да ученици у мдађем разреду ирецртавају са школске табде и са зидних табдица: диније, угдове и разне геометријске сдике, а у етаријим разредима: разна геометријска тела (перспективно и у пројекцији), као и прецртавање орнамената са литограФисаних прегдедница. И ако се посебне прегдеднице забрањују, ипак су оне још у многим шкодама једино у употреби. Ученици ове прегледнице обично прецртавају дењиром, а где је то немогућно извести, нарочито код неправидних обдика (дрвета, цвећа,