Prosvetni glasnik

274

ПРОСВЕТНН ГЛАСНИК

Оваква иастава из цртања, каква је данас у нашим ппсолама, не може и не сме таква и даље остати. Она мора безусловно поћи оним другим, природним и корисним путем, ако заиста желимо имати какве користи од овог важног предмета. * Како је важност савремене наставе из цртања јасна, а могућност је учења у школи већ потврђена и искуством, потребно је сада да и ми приступимо реФорми наставе из тога предмета у нашим школама, те како не бисмо у овоме погледу и даље изостајали од осталих културних држава. Да се изведе ова реФорма предлажемо овај план: 1. За све млађе учитеље основиих школа, који не би могли радити у својим школама по овоме најновијем методу, отворити, за време школскога одмора, двомесечни курс, било то на нашој уметничкозанатдијској школи у Београду или у ком другом месту. По свршетку првог или најдаље другог курса посетиоци биће толико оспособљени у цртању, колико им је потребно за предавање у основној школи. Старијим, пак, учитељима допустити да раде по старом програму, само с том изменом, да за прецртавање узимају што више слике предмета из ирироде; 2). Приступити прво измени наставног ирограма из цртања у основним и у учитељским школама, иа према овима израдити и наставне програме за остале школе. Наставни програм за цртање у основној школи био би у главноме овакав: У млађим разредима црт&ли би се нрво по памћењу разни предмети из дечје околине, као: а) дечје ствари за играње; б) кућне ствари; в) кухињске ствари; г) школске ствари; д) ствари у дворишту; и ђ) предмети у пољу. Од II. разаеда почео би поступни предаз од цртања по памћењу на цртање лакших и простијих предмета из природе. Овде долази још и вежба у бојењу цртежа сувим бојама (пастелом). Објагињепе. — У I. разреду слободноручно цртање стајало би у вези са српским језиком (очигледном наставом). Часови из цртања били би у овоме разреду неограничени. Цртало би се кредом на школској таб.ш, крижуљом на ђачким таблицама и оловком или угљеном на чистој белој хортији — цртанкама са наслонрм за цртање.