Prosvetni glasnik

б е л е iii к е

293

У десет нредмета* би настава дакле била заједничка за А и В. Што ће многе највећма зачудитц код овога наставног плана, то је једнак број часова за нове језике код оба одсека. Ко међутим не верује више у бајку, да се само латинским може постићи Формално образовање, тај ће признати, да су Француски и нн 'лески данас много важнији но латинскн и грчки не само за све практичне позиве, већ и да постају све потребнији и за све научне позиве (заједно са теологијом и класичном филологијом ) и да су неизоставни саставни део сваког више.' општег образовања. Довољно је, да се један наспрам другог ставе досадашњи и овај овде предложени наставни план за хуманистичку гимназију, па да се покаже, колико овај носледњи више одговара савремени.м васпитни.м идеалима. Обележимо целокуину обавезну наставу једном цртом, код које 1 милиметар одговара једном часу. Тада долазе по досадашњем насгавном плану на Латински (66 час.) ^■■■■■■■■■^■■■■■■■■■■■■нв^^^ Грчкп (36 час.) шншншмн Немачки (27 час.) ■■■•■■м Француски (10 час.) шнш Јестаственицу ( 5 час.) ■■■№ Црхање ( 4 час.) ■» Ннглески* ( 0 час.) 0 Хемпју ( 0 час.) 0 а по иредложеном наставном плану долази на

Немачки (42 час.) Датински (36 час.) Француски (34 час.) Грчки (23 час.) Цртање (17 час.) Цнглески (12 час. «■■ л Јестаственицу (12 час.) Хемију ' ( 2 часј езд Ну ма како да се ова реФорма показује као неодољиво потребна, ма колико користи да би донела земљи у впше но у једном погледу, а у финансиском ногледу не на иослетку, ппак ни један паметан човек не може плмислити на то, да предложи, да се она на мах оствари. РеФормна гимназиј-а могла би сасвим поступно и без икакве насилне промене израсти из досадашњих школа Кад би се, на иример, најпре у градовима, којн пмају вигае од једне гимназије, од нове школске године почело по новом наставном плану радити од најнижега разреда те тако за девет година потпуно извео тај план, не би били потребни чак ни многи наставнички премештаји. Наставничке снаге, у којима је оскудица, могле би е лако спремити за ово време. ' Ну ире свега морао би се поставити захгев, да се не подиже шеста хуманистичка гимназија у Минхену, који нема ни једне једине реалне гимназије, већ да се нова школа отвори ка > реФ >рмна гимназија. (1)еи1зсћег ГгићЦпд, 1907, св. 2. стр. 114 —115). * О времену наставе и домаћим радовима у вишим (средњим) школама. — Пруски члаиови немачкога главног комитета за ирипрему 2 пнтернационалног конгреса за школску хигијену (Лондон 1907.) израдили су ниже наведене предлоге о насгавном времену и домаћим радовима у вишим (средњим) школама барем ради огледа у што већем броју школа. * Факултативну наставу узима често само један мали део ученика.