Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

587

У 1905 години било је у радионицама: механичара 45 (у току године изашло 10), сголара 40 (изашло 9), бравара 36 (изанмо 9) лимара 16 (изашдо 7). У радионицама има 1 директор, 3 наставника, 4 техничка управника, 11 мајстора, 1 књиговођа и 3 мдађа службеника. Општина града Берна све могућно чини, да ову установу не само одржи но да је унапреди. Пре четири године отворено је механичко одељење, лањске године лимарско, а сад се директор школе (г. Халдиман) бави идејом да отвори грађевинарско одељење. За тај циљ тражиће нов кредит од 50.000 динара и он се нада, да ће му то сместа дати варош, кантон и репубдика. Цирих Цирих има три врсте занатских шкода: 1), уметничка занатска школа (Кинб1;§елтегће8сћи1е) ; 2) занатске шкоде (Ое\уегђе8сћи1еп које се зову и Напс1тсегкегвсћи1сп) и 3)занатске продужне школе (ОетеегћНсће Еог1ћИ (1ип§88сћи1еп). Све ове школе имају циљ: да даду нрилике радницима и занатлијама оба пола да се усавршавају у занатима и припремају земљиште за напредну индустрију. Уметничкој занатској школи још је задатак и да спрема наставнике за сдободоручно цртаље и модедисање. Поредзаиатске школе постоје и угледне радионице (Бећпуегкв&Ше). Осим ових школа постоји нарочита дворана за цртање. У њу могу додазити радници кад год хоће, те да цртају и да се у тој вештини усавршавају. Учење траје у свима шкодама редовно но три године. Посде тог времона могу ученици и даље остати у шкоди ради усавршавања. Свим овим шкодама управља нарочита надзорва комисија. Она вредно походи шкоде и пази на њихов рад. Да она не постоји само Форме ради, види се из тога, што су чланови комисије у 1905 години обишди шкоде 667 иута! Све ове шкоде походидо је у 1905 години 2732 ученика. 1) Продужне занатс^е ш^о^де Наставни план је овакав: немачки језик, Француски језпк, рачун и геометрија, књиговодство, писање, слободоручно цртање, динеарно и про.јекционо цртање. Настава обухвата недељно 17 до 20 часова. 2) Заиатс^е иили шегртс^е ш^о^ле У овим школама учи се: немачки језик, Француски језик, културна историја, слободоручно цртање, перспективно цртање, линеарно и пројекционо цртање, моделисање, нацртна геометрија, писање, гео-