Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

227

и плаве диније поређане су једна до друге 30—40 на ширини од 1 м.м. и оне чине засебан утисак тек онда, кад плочу гледамо помоћу микроскопа. Иначе је целокупан утисак поменутих разнобојних линија на наше ако сура (пепељава) боја. Ма како се спремале овакве плоче мора увек шш преко слоја од скробних зрнаца или преко поменуте масе разнобојних линијица доћи један врло танак слој раствора сребра бромида. Овај последњи слој сребра бромида мора бити врло танак зато, што светлост хемиЈски дејствује на то тело и услед његовог распадања добија се негативна слика на стакленој плочи. Овако спремљена плоча стави се у ФОтограФски апарат тако, да јој чиста и глатка страна буде ка објективу, а по већ описаном начину спремљена страна буде окренута с друге стране предмета који се снима. Кад се пусти светлост кроз објектив, онда она пролази прво кроз стаклену нлочу, па кроз слој лака са обојеним скробним зрнцима и тек напослетку дејствује на слој од сребра бромида. На последљи слој од сребра бромида дејствоваће само обојени зраци зато, што кад при снимању обојених иредмета продру кроз стаклену плочу разно обојени зраци, то ће бити само онде пропуштени даље, где је одговарајућа боја скробних зрнаца. На пр. ако је предмет за снимаље рецимо зелен и црвен, онда скробна зрнца пропуштају само зелене и црвенс зраке, а све остале боје одбијају. Мешањем зелених, црвених и плавих, зракова по различитој размери добијају се и све остале боје. Кад се оваква плоча изнесе из апарата, као и ове обичне фотограФСке плоче, иа се развије раствором калија нерманганата и нешто сумпорне киселине, без Фиксирања, онда се добија срсбрнаста плоча са чистом сликом у бојама онаква исто као што је и предмет био. Овом се методом успело дакле, да можемо имати на стаклету фотографије у бојама, а пренашање такве слике на хартију још до данас није ником испало за руком. тгроФ. Драг. Д. Марјановић

ФРАНЦУОКА НАОТАБА

I. Увод. —■ II. Циљ Француске наставе. 1. Захтеви 2. Извођење и оснивање уошпте- везивање идејалних и црактичних захтева; његова потреба и могућност; значење Француског језика и културе за нас. 3. Извођење и оснивање у иојединостима; уз 1. и 2. захтев о правидном изговору и схватању говореног; уз 7. захтев о граматици. — III. Наставна средства. 1._ Опште. 2. Читанка. 3. Школски писди: вредност Француске књижевности за-