Prosvetni glasnik
СЛУЖБЕНИ ДЕО
289
једнакога постуиања и погпуности извештаја, чоји оу у ценгралној просветној управи готово једино мерило за оцењивање наших школских прилика, налазим за потребно, да Ваи неколиким напоменама скренем пажњу на иајважнији део Вагаега рада. 1. У ирвом реду има да се оцене: правилност рада, преданост и љубав наставникова ка васпитачком послу и заузимљивост његова за школу и друге просветно-културие радове и установе. 0 томе да ли је наставнични рад био иравилан, и да ли су у настави и васпитању школском примењивана дидактичка и ходегетичка начела, уверићете се из одгбвора ученичких на испиту и питања која наставник буде задавао, из опхопења наставниковог према ученицима, њиховим родитељима и осталим суграђанима и из држања Јченичког у школи и ван ове. Самостално, слободно, течно и лако исказивање мисли, у логичком реду, о ономе што се ученици питају или што пм је предавано. огледало је правилности рада наставничког и ваљане примене дидактичких начела. То исто вреди и за решавање задатака. Али се наставиички рад не цени само по томе, него и по умешности његовој, да у својих ученика пробуди жељу за умно и естетичко усавршавање, да им створи иоуздање за самостални рад с вером у Божју помоћ и да им развије осећање саучешћа према ближњима и према народу. Ако свега овога нема, знак је, да је наставник или пропустио учинити своју дужност према омладини која му је поверена на васпитавање, или се није хтео нли умео држати прописа науке о васпитању. Да би сте се о свему овоме тачно уверили, потребно је, да и сами стављате ученицима питања и да им сами задајете задатке. У колико је пак наставник задовољио захтеве ходегетичке сазнаћете по реду који влада међу ученицима при уласку и излаоку из школе, при јављању и поздрављању, у игри и опхођењу с друговима или другом децом, затим по држању тела и одела, својих и школских ствари, по чистоћи, уредности и тачности у ученичким радовима, једном речи: по ученичком понашању у школи, ван школе, у кући и на другим местима. Нешто од овога може се сазнати и од самих родитеља ђачких или других грађана, али само на начин да се углед наставника не окрњи. Много је теже за кратко вЈЈеме оценити преданост и љубав наставничку ка васпитачком послу, али ћете се постарати да и ту деликатну дужност савесно испуните. У том погледу треба да оцените: колико је у наставника одушевљење за рад, да ли се сав предао послу и свом личном усавршавању, је ли његово опхођење с ученицима и људпма благо, пријатељско и искрено, је ли он тачно испуњавао све своје дужности и као васпитач и као грађанин и као родитељ, да ли је примером претходио и својим ђацима и осталој околини, и да ли му је добро школе, његових ученика и суграђана одиста било на срцу. У оцену наставниковог рада долази и његова заузимљивост за школу и друге просветно-културне установе. Овде наставника нећете ценити само као школског радника, него и као покретача или члана земљорадничких задруга, као члана певачких, стрељачких,