Prosvetni glasnik

290

привредних, просветних, хуманих и других удружења и установа, укратко: као просветно-културног радника. II. При оцени ученичког успеха треба имати ово на уму: а) Знање ученичко треба да је поуздано и у границама наставнога програма за народне школе. Све што је из појединих наставних предмета у току године обрађено, на испиту треба да се покаже ученичка права као својина. б) Знање без умења нема свога оправдања ни у којој другој па ни у народној гаколи. С тога се треба уверити, да ли ученици стечено знање умеју да примене на живот. По себи се разуме да ће тога бпти онде, где је настава ишла природним током и где је учење с разумевањем било главна брига наставникова. По томе, треба нарочиту пажњу обратити на то: да ли негде ученици нису сами учили напамет из књига и да ли није преоблађивало механичко учење преко године, в) Настава је у народним школама пре свега васпитна. И, у колико су се наставници одазвали томе великом задатку, познаћете поглавпто по њеном утицају на учепичко срце и облагорођеност душе њихове, по здравом суђењу и моралном закључивању о свима важнијим догађајима и појавама у људском друштву, а нарочито о радњама и поступцима појединих угледних личности, које су биле предмет њиховог посматрања. Од ученика наших народних школа не могу се захтевати потпуно разрађени морални и други појмови, који претпостављају већу психичку зрелост, нити се у то доба може код њих рачунати толико на одлучивање и самостални морални рад по убеђењу, али што се од њих с правом може очекивати то је, да се бар не крећу у најужем кругу тих појмова, као што је то случај са нешколованом децом, и да се у својим поступцима управљају по ауторитету и примерима који су им служили за углед. г) Да би се све ово сазнало и да би се могло одлучити о преласку ученика у старији разред, мора бити испитан сваки ученик, који буде дошао на испит, бар нз једног од главнијих предмета. д) На слабим, осредњим, и ученицима који понављају разред, треба се дуже задржати. Они треба да буду испитани из више наставних предмета. Одлуку о преласку ових ученика донећете на основу брижљивог испитивања у споразуму о разредним наставником. Ниједан пак ученик не сме прећи у старији разред, ако је из већине наставних предмета показао неповољан успех, нити може остати да понови разред ученик због неуспеха из једног предмета, ако је у осталим важнијим предметима показао повољан успех. *>) У школама у којима се није радило преко целе године: било због болестн ученика, било због промене или одсуствовања наставника или из других узрока, задржаћете се дуже на испитивању свих ученика. У том случају превешћете у старији разред све оне ученике за које има наде, да ће до године у редовним приликама моћи накнадити што су ове године изгубили. е). Исто тако, дуже ћете се задржати на испитивању ученика ради оцене њиховог усиеха и одлуке о преласку у старији разред и у оним школама, у којима су наставници оцењивали своје ученике сувише строго или сувише благо. У таквом случају важиће оцена коју Ви забележите.