Prosvetni glasnik, 01. 04. 1908., str. 42

304

ПРОСВЕТИИ ГЛАСНИК

Мапом се не умеју ђади довољно да служе. Негде се хек са мапе чита што треба без мапе да се зна; а по мапи се не уме довољно да оријентшпе и да разуме терен. Истина томеје узрок и немање добрих. нарочито рељеФних карата, али се и у самој настави не обрађује довољно онај увод у земљопис, оно почетно дртање мапа у вези с познатим тереном места и околине. 5. Природне науке и пољопривредне поуке. — Изовихнадзорничких, извештаја се види, како ни сви надзорниди нису начисто с тим како треба предавати поједине наставне предмете. Опажа се то и где они говоре о др. предметима, али се највише то види код природних наука п пољопривредних поука. Један нпр. вели: Природа је изучавана у природи самој. Други каже: Природне науке су предаване очигледпо, (не каже и у чем је та очигледност била, а сви знамо да шк. баште не доиуњавају ову наставу, у поље се не излази колико треба, а др. наставних средстава школе немају). Трећи каже: Природне науке су свуда предаване добро, (а после помиње, да је само у три шкоде нашао неке мале збирчице). Четврти веле: природне науке су одлично обрађиване и на више места су очигледним срествима објашњаване (очигледно на више места, не свуда, а опет јо све одлично!). Пети каже: Из природних наука деца се нису ослањала само на књигу, него и на живу реч учитељеву (дакле на књигу и живу реч, а на показивање објеката, на стварну природу као да није ни требало). Но већина шк. надзорника правилније гледају на наставу овога иредмета и умели су запазити недостатке који су у овоме: Природне науке се уче готово само у школи, а мало или нимало у самој природи. Многи учитељи чак и не увиђају потребу каквог показивања природних објеката; неки су говорили: да то није ни потребно, пошто деца сваки дан сама иду кроз поља. Што се тичо пољоаривредних иоука , чудновато је, да тај предмет у извештајима помињу само неколико надзорника и то мало и иовршно. Откуда јс то? Је ли тај предмет тако мале вредности у овој пољоиривредној земљи ? — Биће да ово долази отуда, што је тај предмет у ссновној школи нов, а шк. надзорници и сами не знају много о њему, па су се задовољили оним што су учитељи на испиту изнели; а у извештајима су избегавали да што о том говоре, јер и немају каквог свог гледишта у ствари која им је мало позната. 6. Цртање, лепо писање, певање и гимнастика. — 0 овим предметима надзорнички извештаји говоре махом укупно, рачунајући их уобичајено у тзв. вештине. А те вештине, видн се, да и већина надзорника, као и већпна учитеља, не рачунају у озбиљне и важне иредмете. Један надзорник врле леио вели, да ту заблуду помажу и учи-