Prosvetni glasnik

304

ПРОСВЕТИИ ГЛАСНИК

Мапом се не умеју ђади довољно да служе. Негде се хек са мапе чита што треба без мапе да се зна; а по мапи се не уме довољно да оријентшпе и да разуме терен. Истина томеје узрок и немање добрих. нарочито рељеФних карата, али се и у самој настави не обрађује довољно онај увод у земљопис, оно почетно дртање мапа у вези с познатим тереном места и околине. 5. Природне науке и пољопривредне поуке. — Изовихнадзорничких, извештаја се види, како ни сви надзорниди нису начисто с тим како треба предавати поједине наставне предмете. Опажа се то и где они говоре о др. предметима, али се највише то види код природних наука п пољопривредних поука. Један нпр. вели: Природа је изучавана у природи самој. Други каже: Природне науке су предаване очигледпо, (не каже и у чем је та очигледност била, а сви знамо да шк. баште не доиуњавају ову наставу, у поље се не излази колико треба, а др. наставних средстава школе немају). Трећи каже: Природне науке су свуда предаване добро, (а после помиње, да је само у три шкоде нашао неке мале збирчице). Четврти веле: природне науке су одлично обрађиване и на више места су очигледним срествима објашњаване (очигледно на више места, не свуда, а опет јо све одлично!). Пети каже: Из природних наука деца се нису ослањала само на књигу, него и на живу реч учитељеву (дакле на књигу и живу реч, а на показивање објеката, на стварну природу као да није ни требало). Но већина шк. надзорника правилније гледају на наставу овога иредмета и умели су запазити недостатке који су у овоме: Природне науке се уче готово само у школи, а мало или нимало у самој природи. Многи учитељи чак и не увиђају потребу каквог показивања природних објеката; неки су говорили: да то није ни потребно, пошто деца сваки дан сама иду кроз поља. Што се тичо пољоаривредних иоука , чудновато је, да тај предмет у извештајима помињу само неколико надзорника и то мало и иовршно. Откуда јс то? Је ли тај предмет тако мале вредности у овој пољоиривредној земљи ? — Биће да ово долази отуда, што је тај предмет у ссновној школи нов, а шк. надзорници и сами не знају много о њему, па су се задовољили оним што су учитељи на испиту изнели; а у извештајима су избегавали да што о том говоре, јер и немају каквог свог гледишта у ствари која им је мало позната. 6. Цртање, лепо писање, певање и гимнастика. — 0 овим предметима надзорнички извештаји говоре махом укупно, рачунајући их уобичајено у тзв. вештине. А те вештине, видн се, да и већина надзорника, као и већпна учитеља, не рачунају у озбиљне и важне иредмете. Један надзорник врле леио вели, да ту заблуду помажу и учи-