Prosvetni glasnik

ШКОЛСКИ ЛЕТОПИС

313

и добро снабдевене, а надзорник други из друге иодовине истог среза веди: књига има доста, ал.и свакојаких, а мадо ваљаних. Већина надзорника иснравност и неисправност шк. књижница гдедају по томе, да ли се примају или не примају препоручене књиге и дистови. Доста је и то, кад се не може и што више. Али већина шк. одбор не набавља ни то. Кад се буду нагониле општине да уредно школи прирез дају, биће и ова потреба боље подмиривана. Ади један бољи предлог износи један шк. надзорник. За нас је ово мисао нова, а тога већ има у др. земљама. Зашто ће, вели он, код сваке школе књижнида? Зашто и за једног само учитеља оснивати и одржавати нарочиту књижницу? Зар није боље за 30—40 иди 100 учитеља имати једну велику књижницу, него 30 или 50 мадих ? То би дакле било, кад би се установиле окружне или среске књижнице за учитеље. Место да се за 50 школа купи 50 ком. једне књиге, купил.о би се на пр. само 5 комада за ову једну књижницу, а зато би се место 10 нових купило 100 нових дела. Списак књига те централле учит. књижнице имала би свака школа, учитељи би поштом књиге тражили, добијали и враћали. Све би ишло бесплатно, дако и сваки би имао на избору више и бољих књига. Такве књижнице би снабдевали срезови иди окрузи, те би све ишло без садањег тврдичења месних шк. одбора. Поједине школе могле би примати само који часопис и коју ручну књигу за учитеље; али би тол.ико могао плаћати и учитељ сам за себе, кад др. књиге не би морао куповати, пошто би их у књижници имао. 9. Друге школе поред основних. Садањој ревизијн народних гакола главни је задатак, да прегледа основне школе, јер само рад у њима тачно прегледа и оценом утврђује, а на све остало само се баци по који поглед и „узме у обзир". И у овим извештајима шк. надзорника исто се то види. Међутим садањи закон о народним школама обухвата још: дечја забавишта, принравне разреде, продужне школе, вечерње школе и ереске продужне пољопривредне школе (за које се, узгред буди речено, не зна зашто су у закон ушле, кад их нико и не покушу да оствари, нити ко год о њима речи рече за ово неколико година, како постоји овај закон). Организоване су само основне школе и то само 4 разреда, а све остале немају утврђеног плана ни програма, него их организује и изводи готово како ко уме и разуме. Држава не ради на систематском уређивању, а ревизија њена ништа не утиче, нити редован преглед врши. И тако нпр. и у сред престонице постоје и таква дечја забавишта, у којима раде личности које ни појма немају о правим забавиштима. 21*