Prosvetni glasnik

школски лвтопис

315

Оваке жадбе су највише из Жсточие Србије, ади не ода свуд. Јер нпр. за бољевачки и хомољски срез надзорници веде, да је похођење школа било добро. Овако слабо похођење школа осетило се нарочито после укинућа стадног шк. надзора. Јер су онда олабавиле власти, којима је дужност да нагоне неуредне родитеље, да децу уредно шаљу у школу. Врдо је мало надзорника који су нашли да су казне родитеља редовно наплаћиване; а врло многи јављају, да се казне те извршују врло споро или никако. И немарљиве председнике нема ко да принуди. Један ннр. председник, на питаае надзорника: зашто тога родитоља ниси казнио ? одгововара: Нисам га могао добавити, а несаслушаног не могу казнити. Месец дана он „није могао добавити" човек који је у његовом селу, а власт се тачно држи закона, да треба сваког прво сас.зушати!.. Клања се једном закону, да би други исмејао и за то му се ништа непријатно није десило. Сем тога, казне за недолазак у школу су мале. Има случаЈева да родитељи радо илаћају казну, као откуп да дете остане код куће. Неки отворено кажу, да им је Јевтиније платити казну, него платити чобанина. Ипак. кад би се казне ове брже извршивале, утицале би доста. Али и кад се хоће да изврше, процедура је дуга и заметна, те казне утичу слабо, а само отезање даје прилике, да се закон изигра на разне начине. Тако је за основне школе, а за продужне се и не може нико кажњавати, те је још теже ђаке у школу скупити и у њо.ј их одржати до краја године. Долази «о хоће и докле хоће, тако да учитељ често мора мољакати ђаке иродитеље, да би годину завршио и испит одржао. Још једну ноправилност треба овде поменути: на више места има ђака, који се по неколико година по књигама воде као ђаци и ако никако у школу не долазе. Не могу се исписати, а не могу се ни у школу натерати. Држећи се строго неких законских прописа, изиграва се сама ствар у суштнни. Зато би требало како год ово рашчистити. 11. Издржавање школа. Неуредно похођење је невоља многих школа, а неуредно издржааање скоро свих. Мали је број школа, које се могу похвалити, да су имале све потребе на време. И зато готово сви надзорници и учитељи управо запомажу од невоље, која долази услед недавањи школског нриреза. Ево неколико примера из надзорничких извештаја: